Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJacka till löpning
You need to log in to create posts and topics.

12

Då var det ju snart jul då.

Någon som har tips på en vettig löparjacka. Bör funka för 1-10 grader och ganska mycket regn. Helst inte mer än 700 spänn. Till 6-dar-i-veckan-ofta-över-10km-löpare (man)

Om du menar plusgrader så köp vilken jacka som helst från något av de stora märkena. Du kommer att hitta Craft, Newline, Nike, Adidas, Brooks etc under 700 spänn. Regn är som regel inget problem för en seriös löpare.

Köp en så tunn jacka som möjligt, så regelerar man värmen med olika många lager.

Den jag har funkar från svinkallt till +10 grader. Reglera med lager-på-lager-principen.

Kolla t.ex. på Domsom R90.

Ja, Dobsom R90 är en all time favourite. Jag har flera R90-ställ. Den gula med reflexer är toppen så här års. http://dobsom.se/R-90/20

Jag har ganska många löparjackor - Craft, Newline, Dobsom mm - och ingen skyddar mot regn. Fast, jag tycker det är skönt att springa i regn så är bara ansiktet skyddat så funkar det bra. Jag säger som andra - vilken jacka som helst funkar.

I övrigt - lag

Håller med Silvia. Hellre en skön tight topp/jacka som inte är helt vindtät o inte vattentät. Så kan man ev ha en vindtät väst om det blåser hårt o e svinkallt, annars reglera med rätt mängd underställ. Täta jackor blir man (jag) äckligt svettig i.

Jag tänkte just rekommendera Dobsoms XR, som jag trivs bättre med än R90. Jag har sprungit ALLA pass i sval eller kall väderlek de senaste åtta-tio åren i en XR-jacka.

Det ser ut som om Dobsom har slutat tillverka den. Kan det vara så illa?

Just XR vet jag inte om de har kvar, men Eco har hel dragkedja om det är det du är ute efter?

http://www.dobsom.se/R-90_Eco/21

Jag var på väg att köpa en sådan jacka även om jag hade en högre budget men hon som hjälpte mig i affären fick mig på andra tankar gällande just hur mycket regn den skall tåla. Ju mer regntät den är, ju sämre är den också på att transportera ut fukt (svet

12