Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJobbigt att springa sakta?
You need to log in to create posts and topics.

Är det fler än jag som upplever att det är jobbigare att springa i ett lite saktare tempo än när man ligger på i ett lite jobbigare tempo?

Jag brukar försöka ta mig ut på lunchen och dra av 7-9km i ett ganska lugnt tempo, för mig ca 5:00/km. Men nästan v

Jag har samma problem även om tempo är lite långsammare.

Jag springa bättre och återhämtar mig snabbare från 5:15 tempo än 5:40 upp till 12-15km.

När jag ska springa upp mot 2mil det spela ingen roll det är lika jobbigt

Nä, känner inte igen det.

Känner verkligen igen mig. Jag försöker ha lugna långpass men dom blir "för snabba" hela tiden. Förmodligen för att jag tycker det är sjukt obekvämt att springa sakta, det blir tyngre, jobbigare och tråkigare.

Vet inte om det enbart är psykologiskt, men

Jag tyckte det var lite roligt att det skulle vara jobbigare att springa långsammare än då man sprang ett jobbigare tempo (jobbigare än jobbigare då?) - förlåt!

Allt är en träningsak.
Det går att lära sig att ha ett större fartspann på sin löpning.
Sedan kan man alltid fråga sig varför man ska ha det, men den frågan får var och en fundera över 😉
Vill du lära dig kan jag ge små tips, vill du inte så fortsätt med

Jag misstänker starkt att jag kan springa hur långsamt som helst utan att det blir jobbigt. (H)

Kan inte säga att jag känner igen mig i det som så. Men helt klart är det att jag har ett "bekvämligetstempo", vilket jag tror de flesta har. Ett tempo där jag kan lunka på och ha det mysigt och trevligt. Helt beroende på hur pass tränad jag är/var så vä

Jag tror det räcker med att det står en gång;)

Vänligen

P.

Jag känner igen mig i det du säger från när jag hade låg stegfrekvens. Efter att jag höjde frekvensen så funkar det bra (efter viss invänjning)...