Quote from Guest on 20 July 2010, 21:40Läser in artikel i RW om "Åttaveckorsplan" för milen. Under veckoschemat hittar jag ett pass på 5x1 km som ska utföras i det planerade tävlingstempot. Fint så. Men sedan står det "se till att få tillräcklig joggvila, 3 minuter, mellan intervallerna".
Vad
Läser in artikel i RW om "Åttaveckorsplan" för milen. Under veckoschemat hittar jag ett pass på 5x1 km som ska utföras i det planerade tävlingstempot. Fint så. Men sedan står det "se till att få tillräcklig joggvila, 3 minuter, mellan intervallerna".
Vad
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 21:50Jag skulle under joggvila springa så sakta att det inte känns direkt ansträngande men så "fort" att man inte blir kall.
Jag skulle under joggvila springa så sakta att det inte känns direkt ansträngande men så "fort" att man inte blir kall.
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 23:14kanske 1:30/km långsammare än tävlingsfart? I alla fall stämmer det ganska bra för mig och mina intervaller i 10k fart.
kanske 1:30/km långsammare än tävlingsfart? I alla fall stämmer det ganska bra för mig och mina intervaller i 10k fart.
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 09:56Joggvila brukar jag köra riktigt långsamt - tassa fram med korta avslappnade steg.
Har för mig att joggvilan är till för att få bort lite av slaggprodukterna som jag drar på mig under fartdelarna. På så sätt kan jag köra dem hårdare och få ett mer dynam
Joggvila brukar jag köra riktigt långsamt - tassa fram med korta avslappnade steg.
Har för mig att joggvilan är till för att få bort lite av slaggprodukterna som jag drar på mig under fartdelarna. På så sätt kan jag köra dem hårdare och få ett mer dynam
Quote from ellen olsson on 21 July 2010, 10:10Precis så är det, Lars. Avsikten är att få bort slaggprodukterna snabbare än när man står still.
Precis så är det, Lars. Avsikten är att få bort slaggprodukterna snabbare än när man står still.
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 10:22Så att jag vägrar ståvila och går omkring istället är med andra ord bra? Min kropp tycker ståvila är helt fel nämligen...
Så att jag vägrar ståvila och går omkring istället är med andra ord bra? Min kropp tycker ståvila är helt fel nämligen...
Quote from ellen olsson on 21 July 2010, 11:14Ja, det tycker jag. Om jag ska stå still så kan jag lika gärna sova. 😉
Ja, det tycker jag. Om jag ska stå still så kan jag lika gärna sova. 😉
Quote from Funbeat user on 21 July 2010, 11:43Jag trodde ett tag jag hade hissfobi. Efter lunchlöpningarna tog jag hissen upp till jobbet och då fick jag nästan alltid en liten pulsökning, en märkbar topp på Garminen. Tills det jag kom på att det var för att jag plötsligt ställde mej stilla, slutade
Jag trodde ett tag jag hade hissfobi. Efter lunchlöpningarna tog jag hissen upp till jobbet och då fick jag nästan alltid en liten pulsökning, en märkbar topp på Garminen. Tills det jag kom på att det var för att jag plötsligt ställde mej stilla, slutade
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 22:57Enligt joggvilans banérförare nummer ett, Emil Zatopek, så är definitionen av joggvila att man drar ned på tempot endast så lite och så länge att man precis orkar köra nästa etapp i full fart. Emil är känd för sin intervallträning inför marathon: 100 x 40
Enligt joggvilans banérförare nummer ett, Emil Zatopek, så är definitionen av joggvila att man drar ned på tempot endast så lite och så länge att man precis orkar köra nästa etapp i full fart. Emil är känd för sin intervallträning inför marathon: 100 x 40
Quote from ellen olsson on 22 July 2010, 23:11Hans intervallträning var dock inte alltid så bra och fokuserad...
Hans intervallträning var dock inte alltid så bra och fokuserad...