Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöpa "super" LED cykelbelysning
You need to log in to create posts and topics.

Om du kan ha full effekt på ljuset utan att blända så är det väl helt relevant?

Att ha ett bländande ljus och både rikta om det och minska ljusstyrkan vid möte/pendling funkar ju inte alls lika bra.
Biljämförelsen är bra:
Hur många går från helljus till

XXL har rea på Magicshine 808(6?) igen (tror att modellen heter så). 499.

Extra batteri kostar 499, så jag funderar på att plocka upp en till.

Å andra sidan ... så räcker batteriet ganska länge som det är och är jag ute i mörkret längre än vad batteriet

Antagligen REAr XXL ut de MJ-808 de lampor de har i lager eftersom säsongen snart är över, eller så kommer de att börja sälja den nyare, ljusstarkare MJ-808E
http://magicshine.com/product_view.asp?id=67
Men 499:- för en ljusstark lampa köpt i Sverige är b

Hur många lampor har du köpt egentligen?
Du måste ha en snabbt försämrad syn eftersom du måste ha en ny och bättre belysning var enda gång en ny ljusstarkare lampa kommer ut på marknaden.

Har en gammal P7:a, den fungerar ok på väg, men i onsdags blev det batteri torsk, inge roligt att lysa vägen med diod-pannlampan i regnet. Fick stanna vid varje möte, då det inte gick att se iskanten, bredvid bilspåret.Spännande var ordet.

>Om du kan ha full effekt på ljuset utan att blända så är det väl helt relevant?
Inte om kriteriet (som i mitt fall) handlar om att maximera sitt eget synfält.

>Att ha ett bländande ljus och både rikta om det och minska ljusstyrkan vid >möte/pendling fun

Vill man maximera sitt eget synfält så är ju ett starkt ljus som inte bländar den bästa sortens ljus.
Därför är spridningen av ljuset vid full effekt relevant, eftersom du då får det bästa ljuset på vägen och på så sätt maximerar ditt eget synfält.
På väg

Om det du säger stämmer skulle bilarna inte behöva helljus.

Välja parkeringsljus eller halvljus inne i stan?
Omvändningen av det blir att välja helljus eller halvljus utanför stan.

Tja det kanske sammanfattar det hela, cyklar man i stad och förorter är det liksom bilarna lämpligt att ha ett avbländat halvljus som koncentrerar det begränsade ljuset på körbanan utan att behöva dra ner på antalet lux eller lumen.

Kör man på landet me

Fungerar alla dessa lumen när ni närmar er ljusets hastighet på pendlarturen?
Jag kan inte påstå att jag har ett enormt behov av en "super" LSD mer än som moteld mot bländande mottrafikanter. Då fyller de sin funktion och man kan fortfarande se vägbanan