Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöpa cykel utan att prova - hur p …
You need to log in to create posts and topics.

Finns det någon bra guide i hur man köper en cykel som inte passar en helt fel om man inte har möjlighet att testköra? Har varit inne på competitive cyclist men man får ju mest ut en massa siffror som inte passar någon geometri tycker jag... Vilka siffror

Jag tittar på vinklarna, kedjestagslängd och vad cykeln ska användas till.
Sedan blir det dags att se på ovanrör och styrhuvudets längd. Sist hamnar ramhöjden.

Om man tar exemplet med CR1 så ser man att du precis nuddar stl L, jag rekomenderar då dig stl M. Jag favoriserar alltså mindre ramar, men där finns det mycket åsikter om. En mindre ram ger dock inte en sittande position normalt då sadeln hamnar högre i f

Funderar du på köregenskaperna eller sittställningen ?

Kollar man på bakramen, vinklar, vevpartier ,styrhuvuden etc är man mer fokuserad på egenskaper. ( vilken typ av cykel vill man ha)

Sittställningen brukar man få till om man inte är helt fel ute

Det är väldigt svårt att avgöra om sittpositionen blir rätt genom att bara studera måtten hos olika ramgeometrier. Har du redan en cykel idag som du trivs på kan du använda denna som en referens.

Du nämner att du gärna vill sitta lite mer upprest, i ditt

Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben.

Olika vinklar på sadelstolpsröret har i praktiken försvunnit i dagens "standardvärld".
Det är enkelt att sätta på långlimpa id

"Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben"
Det skall väl var kycklingben.;)

Mycket konstig muttation.

Tyngdpunkten ligger ungefär vid mitten på bröstkorgen och bidrar till det vridande momentet runt vevaxeln. Det motverkande momentet runt densamma kommer från dina armar samt pedalkraften. Sitter du längre bal på sadeln minskas hävarmen runt vevaxelcentrum

Vilka ramar byggs custom till en "vanlig konsument" utan proffskontrakt?

Ex. med förlängt ovanrör, annan vinkel på gaffel och sadelstolpe för t.ex. belgiska pavéer?