Quote from Guest on 16 August 2009, 15:53Finns det någon bra guide i hur man köper en cykel som inte passar en helt fel om man inte har möjlighet att testköra? Har varit inne på competitive cyclist men man får ju mest ut en massa siffror som inte passar någon geometri tycker jag... Vilka siffror
Finns det någon bra guide i hur man köper en cykel som inte passar en helt fel om man inte har möjlighet att testköra? Har varit inne på competitive cyclist men man får ju mest ut en massa siffror som inte passar någon geometri tycker jag... Vilka siffror
Quote from Funbeat user on 16 August 2009, 16:03Jag tittar på vinklarna, kedjestagslängd och vad cykeln ska användas till.
Sedan blir det dags att se på ovanrör och styrhuvudets längd. Sist hamnar ramhöjden.
Jag tittar på vinklarna, kedjestagslängd och vad cykeln ska användas till.
Sedan blir det dags att se på ovanrör och styrhuvudets längd. Sist hamnar ramhöjden.
Quote from Funbeat user on 16 August 2009, 16:48Om man tar exemplet med CR1 så ser man att du precis nuddar stl L, jag rekomenderar då dig stl M. Jag favoriserar alltså mindre ramar, men där finns det mycket åsikter om. En mindre ram ger dock inte en sittande position normalt då sadeln hamnar högre i f
Om man tar exemplet med CR1 så ser man att du precis nuddar stl L, jag rekomenderar då dig stl M. Jag favoriserar alltså mindre ramar, men där finns det mycket åsikter om. En mindre ram ger dock inte en sittande position normalt då sadeln hamnar högre i f
Quote from Funbeat user on 17 August 2009, 09:23Funderar du på köregenskaperna eller sittställningen ?
Kollar man på bakramen, vinklar, vevpartier ,styrhuvuden etc är man mer fokuserad på egenskaper. ( vilken typ av cykel vill man ha)
Sittställningen brukar man få till om man inte är helt fel ute
Funderar du på köregenskaperna eller sittställningen ?
Kollar man på bakramen, vinklar, vevpartier ,styrhuvuden etc är man mer fokuserad på egenskaper. ( vilken typ av cykel vill man ha)
Sittställningen brukar man få till om man inte är helt fel ute
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 15:04Det är väldigt svårt att avgöra om sittpositionen blir rätt genom att bara studera måtten hos olika ramgeometrier. Har du redan en cykel idag som du trivs på kan du använda denna som en referens.
Du nämner att du gärna vill sitta lite mer upprest, i ditt
Det är väldigt svårt att avgöra om sittpositionen blir rätt genom att bara studera måtten hos olika ramgeometrier. Har du redan en cykel idag som du trivs på kan du använda denna som en referens.
Du nämner att du gärna vill sitta lite mer upprest, i ditt
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 15:24Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben.
Olika vinklar på sadelstolpsröret har i praktiken försvunnit i dagens "standardvärld".
Det är enkelt att sätta på långlimpa id
Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben.
Olika vinklar på sadelstolpsröret har i praktiken försvunnit i dagens "standardvärld".
Det är enkelt att sätta på långlimpa id
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 17:09"Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben"
Det skall väl var kycklingben.;)
"Tyngdpunkten beror till var du sitter och det styrs av hur du har dina fötter placerade. Mina är nederst på mina cycklingben"
Det skall väl var kycklingben.;)
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 17:11Mycket konstig muttation.
Mycket konstig muttation.
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 20:35Tyngdpunkten ligger ungefär vid mitten på bröstkorgen och bidrar till det vridande momentet runt vevaxeln. Det motverkande momentet runt densamma kommer från dina armar samt pedalkraften. Sitter du längre bal på sadeln minskas hävarmen runt vevaxelcentrum
Tyngdpunkten ligger ungefär vid mitten på bröstkorgen och bidrar till det vridande momentet runt vevaxeln. Det motverkande momentet runt densamma kommer från dina armar samt pedalkraften. Sitter du längre bal på sadeln minskas hävarmen runt vevaxelcentrum
Quote from Funbeat user on 18 August 2009, 20:47Vilka ramar byggs custom till en "vanlig konsument" utan proffskontrakt?
Ex. med förlängt ovanrör, annan vinkel på gaffel och sadelstolpe för t.ex. belgiska pavéer?
Vilka ramar byggs custom till en "vanlig konsument" utan proffskontrakt?
Ex. med förlängt ovanrör, annan vinkel på gaffel och sadelstolpe för t.ex. belgiska pavéer?