Quote from Guest on 21 April 2011, 07:03Jag funderar på att köpa en nya träningscykel som jag bara kommer köra på landsväg. Kommer köra fram och tillbaka till jobbet ca 3 mil om dagen.
Har inte cyklat mycket innan bara under vintern och då cyklade jag inomhus. Jag vet inte riktigt vad som är
Jag funderar på att köpa en nya träningscykel som jag bara kommer köra på landsväg. Kommer köra fram och tillbaka till jobbet ca 3 mil om dagen.
Har inte cyklat mycket innan bara under vintern och då cyklade jag inomhus. Jag vet inte riktigt vad som är
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 07:13Året runt eller bara på sommaren?
Dvs vill du ha en cross eller en racer?
Året runt eller bara på sommaren?
Dvs vill du ha en cross eller en racer?
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 09:00Ska du köpa racer finns det ett test på billiga racers i senaste numret av cykeltidningen kadens. Annars är en hydrid - dvs i princip en racer-ram o racerhjul men med rakt styre o skärmar - ett bra alternativ för jobbpendling
Ska du köpa racer finns det ett test på billiga racers i senaste numret av cykeltidningen kadens. Annars är en hydrid - dvs i princip en racer-ram o racerhjul men med rakt styre o skärmar - ett bra alternativ för jobbpendling
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 09:02En hybrid har annan geometri än en racer. Förutom att styre och växlar skiljer sig.
En hybrid har annan geometri än en racer. Förutom att styre och växlar skiljer sig.
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 10:25@David
Kan du utveckla lite mer om geometrin på hybrid. Jag har nämligen en hybrid som jag "uppgraderat" med växlar och bockstyre. Vad skulle bli bättre om jag istället byter till en "ren" racer?Mvh
Robert
@David
Kan du utveckla lite mer om geometrin på hybrid. Jag har nämligen en hybrid som jag "uppgraderat" med växlar och bockstyre. Vad skulle bli bättre om jag istället byter till en "ren" racer?
Mvh
Robert
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 10:47Längre kedjestag-hjulbas är segare vid igångdrag.
Andra vinklar som ger andra egenskaper i kurvor.
Ofta betydligt "sladdrigare" bygge.
Troligtvis flexar ramen mer i sidled om du står upp o trycker till.
Annan utväxling som är mer för touring än race.Ed
Längre kedjestag-hjulbas är segare vid igångdrag.
Andra vinklar som ger andra egenskaper i kurvor.
Ofta betydligt "sladdrigare" bygge.
Troligtvis flexar ramen mer i sidled om du står upp o trycker till.
Annan utväxling som är mer för touring än race.
Ed
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 11:10Johan: Det är ju en fråga om tycke och smak. Om du bara ska köra på raka fina vägar utan stoppljus och vill köra fort är en racer ett bra alternativ. Om du däremot cyklar på lite skruttigare vägar eller mycket inne i stan där det är mycket stopp och korsn
Johan: Det är ju en fråga om tycke och smak. Om du bara ska köra på raka fina vägar utan stoppljus och vill köra fort är en racer ett bra alternativ. Om du däremot cyklar på lite skruttigare vägar eller mycket inne i stan där det är mycket stopp och korsn
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 11:19Jag har svårt att förstå hur en tyngre, "segare" o långsammare cykel ska vara bättre i stadsmiljö.
Där finns det betydligt fler oväntade situationer som kan fodra en snabb respons.
Jag har svårt att förstå hur en tyngre, "segare" o långsammare cykel ska vara bättre i stadsmiljö.
Där finns det betydligt fler oväntade situationer som kan fodra en snabb respons.
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 11:29Tusenmiljarders gånger lättare att bromsa snabbt och så har man bättre översikt över trafiken runtomkring när styret är rakt. Det vet du ju.
Tusenmiljarders gånger lättare att bromsa snabbt och så har man bättre översikt över trafiken runtomkring när styret är rakt. Det vet du ju.
Quote from Funbeat user on 21 April 2011, 11:31Varför skulle det vara lättare att bromsa med en hybrid?
Att hålla uppsikt handlar mer om man själv är uppmärksam.
Varför skulle det vara lättare att bromsa med en hybrid?
Att hålla uppsikt handlar mer om man själv är uppmärksam.