Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar hur vanligt det är att man har speciella tävlingsskor på löptävlingarna? Eller om de flesta kör i sina vanliga löparskor?
Själv har jag kört träning som tävling i flera år med vanliga Asics joggingskor i 1000-1500 kronorsklassen.
Funderar på om

Jag har olika skor för olika distans och för tävling.
Träningssko för milen är tävlingssko för halvmaran. Träningssko för halvmaran är tävlingssko för maran.

Det finns en mycket stor mental och psykologisk fördel med att ha ett par "tävlingsskor".
På med tävlingsskorna och nummerlappen sedan kör man.
Om det sedan beror på skorna att man springer fortare och tar i mer det behöver man egentligen inte forska i.

För 5-10 km har jag en tävlingssko som inte används alls på träning. Den har sprungit 19:32 på 5 km och 41:05 på 10 km... ingen av mina andra skor är så snabba (H)

För tillfället har jag faktiskt också en tävlingssko för ultratävlingar på snällt underlag

Detta är så olika. Själv har/hade jag inte så. Däremot växlar jag mellan två, tre par skor.Detta för att jag alltid ska ha minst ett par väl inkörda och ett par som är bra. sen springer man in ett par samtidigt.

På detta viset behöver jag aldrig vara oro

@ Niklas L: vad har du för skostorlek? Jag skulle vilja testa att springa ett lopp snabbare och kanske kan få låna din skor....... 😉

Jag har det inte, det beror nog på att jag inte springer lopp så ofta och att jag vet att jag behöver springa in skorna

Jag brukar ställa in skorna i pannrumet när de är blöta. På så sätt slipper jag ha blöta skor. 🙂

Jag har olika skor beroende på underlag. Men för de olika underlagen har jag också en lite "bekvämare" sko som jag ibland använder på långpass. Men allt de

Jag har speciella skor för tävlingar med över 5 timmar som planerad sluttid. Fötterna blir större och större, så skorna är två nummer större än vanligt. Känns som kanoter i början av loppet, sitter som en smäck efter sådär 10 timmar.

På sträckor upp till 1500 hade jag tävlingsskor. Sen tror jag på tipset om tävlingsskor i större storlek för riktigt långa lopp. Kari Martens sa ju efter sitt första Deca-Ironman att det var dumt att ta tre skor i samma storlek, han borde haft tre olika s

Jag brukade springa alla viktiga korta tävlingar (marathon o nedåt) i racing flats, alltså lättast tänkbara odämpade skor. De tränar jag aldrig i. I år har jag dock gått över till Hoka på alla tävlingar. De är lätta men extremt väl dämpade. Resultatet är