Quote from Guest on 4 December 2008, 02:34Jag har sett någonstans att det finns körriktningsvisare för cykel. Jag kan inte hitta det någonstans, hur mycket jag än googlar. Är det någon som kan skicka en länk? Är dom bra?. Sedan behöver jag ett ruskigt bra framlyse till cykeln. Körriktningsvisare
Jag har sett någonstans att det finns körriktningsvisare för cykel. Jag kan inte hitta det någonstans, hur mycket jag än googlar. Är det någon som kan skicka en länk? Är dom bra?. Sedan behöver jag ett ruskigt bra framlyse till cykeln. Körriktningsvisare
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 02:44Jag tror visserligen inte att nån polis skulle stoppa dig pga det, men det är inte lagligt med blinkers på en cykel. Vitt ljus framåt och rött ljus bakåt är det enda som är tillåtet. Reflexer med gul/orange färg får man ha i sidled, men inte lampor. Och d
Jag tror visserligen inte att nån polis skulle stoppa dig pga det, men det är inte lagligt med blinkers på en cykel. Vitt ljus framåt och rött ljus bakåt är det enda som är tillåtet. Reflexer med gul/orange färg får man ha i sidled, men inte lampor. Och d
Quote from Camilla Höög on 4 December 2008, 07:38Jag tror också på handskar med reflexer. Att ha blinkers kan nog ställa till det mer än hjälpa för det är förvirrande för andra fordon att en cykel har blinkers. Sedan kommer de inte synas särskilt bra på en cykel. Det kan invagga cyklisten i en falsk try
Jag tror också på handskar med reflexer. Att ha blinkers kan nog ställa till det mer än hjälpa för det är förvirrande för andra fordon att en cykel har blinkers. Sedan kommer de inte synas särskilt bra på en cykel. Det kan invagga cyklisten i en falsk try
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:22Jo, Anders, det är olagligt. Rött ljus bakåt och vitt ljus framåt är det enda som är tillåtet i form av belysning på cykeln.
Jo, Anders, det är olagligt. Rött ljus bakåt och vitt ljus framåt är det enda som är tillåtet i form av belysning på cykeln.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:22Jag klämmer dit en 10W-halogenpannlampa på framgaffeln när det är mörkt - vid sidan om den ordinarie fjuttledlampan som ändå sitter på styret som reserv. Och så har jag en liten lätt pannlampa under hjälmen som instrumentbelysning, den kan även vara behän
Jag klämmer dit en 10W-halogenpannlampa på framgaffeln när det är mörkt - vid sidan om den ordinarie fjuttledlampan som ändå sitter på styret som reserv. Och så har jag en liten lätt pannlampa under hjälmen som instrumentbelysning, den kan även vara behän
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:34reglerna säger väl vitt eller gult ljus framåt
reglerna säger väl vitt eller gult ljus framåt
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:42Blinkande rött ljus bakåt är tillåtet.
Så här säger lagen:
VVFS 2008:163Belysning på cykel
14 § Cykel ska ha
lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter, samt
strålkastare framtill som k
Blinkande rött ljus bakåt är tillåtet.
Så här säger lagen:
VVFS 2008:163
Belysning på cykel
14 § Cykel ska ha
lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter, samt
strålkastare framtill som k
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:43fattar inte riktigt varför det skulle vara otillåtet med oranga blinkers på cykel - rött och vitt blinkande går ju inte för sig med undantag för rött baklyse som blinkar så fort att det flimrar för ögonen - men oranga blinkers precis som på bil kan väl fu
fattar inte riktigt varför det skulle vara otillåtet med oranga blinkers på cykel - rött och vitt blinkande går ju inte för sig med undantag för rött baklyse som blinkar så fort att det flimrar för ögonen - men oranga blinkers precis som på bil kan väl fu
Quote from Camilla Höög on 4 December 2008, 09:45Var står det att pannlampa är olagligt?
Enligt Vägverket så finns det ju inget hinder för att använda pannlampa så länge den inte bländar.
Var står det att pannlampa är olagligt?
Enligt Vägverket så finns det ju inget hinder för att använda pannlampa så länge den inte bländar.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 09:48Rasmus - kom gärna med referenser för dina påståenden. I trafikförordningens $67 paragraf om belysning på fordon görs t ex ingen skillnad på cykel och bil vad gäller belysning utöver att cykel får ha blinkande baklykta. Där står också uttryckligen att gul
Rasmus - kom gärna med referenser för dina påståenden. I trafikförordningens $67 paragraf om belysning på fordon görs t ex ingen skillnad på cykel och bil vad gäller belysning utöver att cykel får ha blinkande baklykta. Där står också uttryckligen att gul