Quote from Berit Bengtson on 11 December 2008, 15:53Jag använder den här laddaren från DX
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6105
Vill du se vad som kan hända med ett LiIon-batteri kan du kolla på Youtube
men eftersom batteriena laddas var för sig och de 18650-batterier jag har från DX är försedda m
Jag använder den här laddaren från DX
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6105
Vill du se vad som kan hända med ett LiIon-batteri kan du kolla på Youtube
men eftersom batteriena laddas var för sig och de 18650-batterier jag har från DX är försedda m
Quote from Funbeat user on 11 December 2008, 15:58Hmm, laddare o batterier o lampa är från samma ställe så det borde fungera, men man kanske ska ha lite uppmärksamhet iaf. Varför fungerar inte vanliga batterier?
Hmm, laddare o batterier o lampa är från samma ställe så det borde fungera, men man kanske ska ha lite uppmärksamhet iaf. Varför fungerar inte vanliga batterier?
Quote from Berit Bengtson on 11 December 2008, 16:08Vanliga batterier funkar inte ffa pga av deras olika storlek (se bilden ovan)
men oxå pga av att spänningen skiljer
Vanliga batterier har en nominell cell-spänning på 1,5V, NiMH 1,2V och LiIon anges till 3,6-3,7V, men fulladdade har 18650-batterierna i pr
Vanliga batterier funkar inte ffa pga av deras olika storlek (se bilden ovan)
men oxå pga av att spänningen skiljer
Vanliga batterier har en nominell cell-spänning på 1,5V, NiMH 1,2V och LiIon anges till 3,6-3,7V, men fulladdade har 18650-batterierna i pr
Quote from Funbeat user on 11 December 2008, 16:36Vanliga batterier har en spänning mellan 1,5V ner till under 1,0V under dess livslängd. NiHM har en batterispänning på runt 1,2V hela dess urladdningscykel. Det går i de allra flesta fallet utmärkt att köra apparater för ouppladdningsbara batterier på NiH
Vanliga batterier har en spänning mellan 1,5V ner till under 1,0V under dess livslängd. NiHM har en batterispänning på runt 1,2V hela dess urladdningscykel. Det går i de allra flesta fallet utmärkt att köra apparater för ouppladdningsbara batterier på NiH
Quote from Berit Bengtson on 11 December 2008, 16:52Mikael Q skrev:
> Vanliga batterier har en spänning mellan 1,5V ner till under 1,0V under dess livslängd. NiHM har en batterispänning på runt 1,2V hela dess urladdningscykel.Nja, även för NiMH-celler sjunker spänningen ned till 1V i slutet av urladdning
Mikael Q skrev:
> Vanliga batterier har en spänning mellan 1,5V ner till under 1,0V under dess livslängd. NiHM har en batterispänning på runt 1,2V hela dess urladdningscykel.
Nja, även för NiMH-celler sjunker spänningen ned till 1V i slutet av urladdning
Quote from Funbeat user on 11 December 2008, 17:13När spänningen sjunker signifikant under 1,2V är NiHM-cellens urladdningscykel till ände. 😉
Skämt å sido, man ska inte köra dem i botten. Inte för att de tar stryk på samma sätt som en blyackumulator, utan för att i ett seriekopplat packe (vilket är m
När spänningen sjunker signifikant under 1,2V är NiHM-cellens urladdningscykel till ände. 😉
Skämt å sido, man ska inte köra dem i botten. Inte för att de tar stryk på samma sätt som en blyackumulator, utan för att i ett seriekopplat packe (vilket är m
Quote from Berit Bengtson on 11 December 2008, 19:57Att ladda ur NiMH-celler till 1,0V är inte att förstöra dem, det är vad de är konstruerade för, man skall använda dem så för att utnyttja max kapacitet utan att förkorta livslängden onödigt mkt.
1,0V är dessutom den gräns som IEC-standarden över hur kapac
Att ladda ur NiMH-celler till 1,0V är inte att förstöra dem, det är vad de är konstruerade för, man skall använda dem så för att utnyttja max kapacitet utan att förkorta livslängden onödigt mkt.
1,0V är dessutom den gräns som IEC-standarden över hur kapac
Quote from Berit Bengtson on 11 December 2008, 22:40Nu har jag testat min nyaste P7-lampa lysande på balkongen.
Den lyste i nästan 1h55min, men trots att den är reglerad var ljuset svagare mot slutet. Dessutom tog det abrupt slut.
Man bör alltså plabnera att byta batterierna efter 1h30min-1h45min.
Spänni
Nu har jag testat min nyaste P7-lampa lysande på balkongen.
Den lyste i nästan 1h55min, men trots att den är reglerad var ljuset svagare mot slutet. Dessutom tog det abrupt slut.
Man bör alltså plabnera att byta batterierna efter 1h30min-1h45min.
Spänni
Quote from Funbeat user on 12 December 2008, 08:30Får ha med mitt gamla LED lyse som backup om man inte kan använda extra batterier, alternativt får jag köpa extra batterier från Dealextreme. Men jag cyklar oftast under 1 timme, har bara 2 mil till jobbet.
Får ha med mitt gamla LED lyse som backup om man inte kan använda extra batterier, alternativt får jag köpa extra batterier från Dealextreme. Men jag cyklar oftast under 1 timme, har bara 2 mil till jobbet.
Quote from Funbeat user on 12 December 2008, 15:50håller på att testa Bush&Muller IQ Cyo som i och för sig går på navdynamo och inte batterier men verkar väldigt lovande
håller på att testa Bush&Muller IQ Cyo som i och för sig går på navdynamo och inte batterier men verkar väldigt lovande