Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKadens??
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Är ganska ny o vet inte om ni haft den här frågan uppe förrut. Any way.....
Har hört mig för lite o hört att man "ska" ligga på en kadens runt 80. Varför är det så viktigt?

Man brukar rekomendera en kadens på 90-110 varv/minut. Viktigaste skälet är att minska belastningen på knäna. Dessutom går det lättare att växla och jag tror att blodtillströmningen till musklerna blir bättre. Vilken kadens cyklister har är ganska individ

Jag har hört att man ska ligga mellan 60-90 och att tävlingscyklister oftast ligger vid den övre gränsen förutom vid uppförsbackar då kadensen brukar då ner.... eller är jag ute och cyklar nu??? 😉

Utan någon som helst veteskaplig förankring som ligger jag gärna på 90 i kadens eller i närheten. Det känns som mina ben har den "marschfarten" så då e de bara att lyda 🙂

Som glad motionär så håller jag runt 85 - 90 i kadens.
Vilken kadens som är "bäst" är väldigt individuellt, så mitt råd är att du provar dig fram vad som känns bra för dig.

jag brukar ligga på 95-105 men hellre i nedre regionen.

Tyvärr har jag börjat mitt cyklande på en Skeppshult med cykelkorg o 7 växlar då cyklade jag tungt i alla backar. Köpte efter 1 år en Cresent hybrid med 21 växlar o fortsatte cykla tungt. Så nu kan jag för allt i livet inte cykla på lätta växlar. Jag kör

jag tror inte det är okej för dina knän att ligga på 60 i kadens för om du inte är grymt tränad kommer du slita ut dom rätt fort

Jag bor i Höga Kusten och här har vi backar åt alla väderstreck. När jag började cykla gjorde jag precis som du och cyklade mycket på stora klingan fram, men idag använder jag den minst.

Jag har 24 vxl på min hybrid, och använder växlarna flitigt. Spd

Ja det är en del backar hos mig också.
Men hur rent tekniskt kommer jag bort från det?? Är det något man kan träna på i gymet el vad??? Jag har ju idag bara min spd att gå efter o jag tror säkert att jag kan få en högre avr spd om jag bara får bort tyngd