Quote from mats1976@gmail.com on 27 April 2007, 18:13Ja, jag har många gånger svurit över backarna, man kan ju spränga dom eller skicka dom till Skåne 😉 men jag börjar säga som många andra:
- Man blir bra på det man tränar på.
- Det som inte dödar härdar.
Backarna är inget att göra åt men försök cykla på
Ja, jag har många gånger svurit över backarna, man kan ju spränga dom eller skicka dom till Skåne 😉 men jag börjar säga som många andra:
- Man blir bra på det man tränar på.
- Det som inte dödar härdar.
Backarna är inget att göra åt men försök cykla på
Quote from Camilla Höög on 27 April 2007, 21:43På min racer är jag ytterst sällan uppe på stora drevet. Har fått för mig att jag måste upp över 35km/h för att det inte ska bli för tungt.
Hög kadens sliter mindre på lederna, ökar blodcirkulationen, man behöver inte slita ut sig i backarna, mindre risk
På min racer är jag ytterst sällan uppe på stora drevet. Har fått för mig att jag måste upp över 35km/h för att det inte ska bli för tungt.
Hög kadens sliter mindre på lederna, ökar blodcirkulationen, man behöver inte slita ut sig i backarna, mindre risk
Quote from Fredrik Närenfors on 27 April 2007, 22:33Inget fel att sitta i en backe. Men håll kadensen uppe 🙂
Lite lägre i en backe än på platten men du ska känna att det snurrar på.
Som sagt det är knäna som tar stryk.
Inget fel att sitta i en backe. Men håll kadensen uppe 🙂
Lite lägre i en backe än på platten men du ska känna att det snurrar på.
Som sagt det är knäna som tar stryk.
Quote from Torbjörn Ohlsson on 27 April 2007, 22:36jag känner att jag har lägre kadens i medvind...Varför?
jag känner att jag har lägre kadens i medvind...Varför?
Quote from Henrik Wahl on 27 April 2007, 23:10>Har längden något med kadensen att göra??
Suz är du en kort person?
Det är möjligt att din cykel har för långa vevarmar för din längd. Om så är fallet så är det svårt att hålla en hög kadens.
Hur lång är du och hur långa vevarmar har du?
Annars är v
>Har längden något med kadensen att göra??
Suz är du en kort person?
Det är möjligt att din cykel har för långa vevarmar för din längd. Om så är fallet så är det svårt att hålla en hög kadens.
Hur lång är du och hur långa vevarmar har du?
Annars är v
Quote from Fredrik Närenfors on 27 April 2007, 23:11Och högre i motvind.
Inte så konstigt. Tänk nedförsbacke istället så förstår du 🙂
Och högre i motvind.
Inte så konstigt. Tänk nedförsbacke istället så förstår du 🙂
Quote from Torbjörn Ohlsson on 27 April 2007, 23:12Jo, nog förstår jag, men varför händer detta omedvetet. Ty man borde väl egentligen försöka hålla samma kadens trots med/motvind. Är det något man blir bättre på med åren? Känner till och med att pulsen går upp i medvind ibland, förmodar att fenomenen hän
Jo, nog förstår jag, men varför händer detta omedvetet. Ty man borde väl egentligen försöka hålla samma kadens trots med/motvind. Är det något man blir bättre på med åren? Känner till och med att pulsen går upp i medvind ibland, förmodar att fenomenen hän
Quote from Fredrik Närenfors on 27 April 2007, 23:16Nä. Grejen är ju att du orkar hålla en högre växel eftersom det krävs en mindre effeklt ifrån din sida, samtidigt som det går fortare. Om du då växlar ned istället så vispar du bara runt utan något driv. Jämför med att ha en låg växel i en nedförsbacke.
Nä. Grejen är ju att du orkar hålla en högre växel eftersom det krävs en mindre effeklt ifrån din sida, samtidigt som det går fortare. Om du då växlar ned istället så vispar du bara runt utan något driv. Jämför med att ha en låg växel i en nedförsbacke.
Quote from Funbeat user on 28 April 2007, 07:32Återkommer när jag mätt vevarmen.
Mäter man inte det när man köper en cykel som dom "bygger" ?? :@
Återkommer när jag mätt vevarmen.
Mäter man inte det när man köper en cykel som dom "bygger" ?? :@
Quote from ellen olsson on 28 April 2007, 13:36> Återkommer när jag mätt vevarmen.
Det brukar vara enklare att läsa vad som är präglat/stämplat på insidan... 😉
> Återkommer när jag mätt vevarmen.
Det brukar vara enklare att läsa vad som är präglat/stämplat på insidan... 😉