Quote from Guest on 26 October 2009, 21:17Har hört att tillräckligt hög kadens är ett första steg till effektiv löpning. Det kortar stegen, minskar därmed häl-"impact" och inbromsning vid stegisättningen samt vertikal rörelse.
Vad är lämplig kadens att sikta på?
Har hört nånstans att 180BPM är
Har hört att tillräckligt hög kadens är ett första steg till effektiv löpning. Det kortar stegen, minskar därmed häl-"impact" och inbromsning vid stegisättningen samt vertikal rörelse.
Vad är lämplig kadens att sikta på?
Har hört nånstans att 180BPM är
Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 21:27Jag springer alltid med 180-190 steg i minuten. Farten regleras i huvudsak med steglängd, då i frånskjutet och inte genom att sträcka ut benen framför kroppen. Man ska landa under kroppen, inte framför.
Visst känns det löjligt i början, som om man trippa
Jag springer alltid med 180-190 steg i minuten. Farten regleras i huvudsak med steglängd, då i frånskjutet och inte genom att sträcka ut benen framför kroppen. Man ska landa under kroppen, inte framför.
Visst känns det löjligt i början, som om man trippa
Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 21:54Det finns ett bra litet program som räknar ut BPM från MixMeister
www.mixmeister.com
Gratis dessutomOm du använder Itune så låt BMP analyser gå igenom alla låtarna.
Markera alla låtar i Itunes och tryck "ctrl i" sedan ok.
Då finns bmp med i låtarna och
Det finns ett bra litet program som räknar ut BPM från MixMeister
http://www.mixmeister.com
Gratis dessutom
Om du använder Itune så låt BMP analyser gå igenom alla låtarna.
Markera alla låtar i Itunes och tryck "ctrl i" sedan ok.
Då finns bmp med i låtarna och
Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 21:58Jag har inte riktigt förstått hur just 180 steg/min kan vara nån slags "magisk" takt som skulle vara allra effektivast på alla sätt. Själv springer jag med nåt lägre kadens, kanske runt 160-170 steg/min. Dock sätter jag i fötterna under kroppen, landar på
Jag har inte riktigt förstått hur just 180 steg/min kan vara nån slags "magisk" takt som skulle vara allra effektivast på alla sätt. Själv springer jag med nåt lägre kadens, kanske runt 160-170 steg/min. Dock sätter jag i fötterna under kroppen, landar på
Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 22:10Med ett snabbare steg drar man automatiskt in fötterna under kroppen. Rörelsen i höjdled blir mindre. Landningen blir mjukare.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet: Själv springer jag som mjukast och behagligast vid upp mot 190 steg per minut. Där brukar
Med ett snabbare steg drar man automatiskt in fötterna under kroppen. Rörelsen i höjdled blir mindre. Landningen blir mjukare.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet: Själv springer jag som mjukast och behagligast vid upp mot 190 steg per minut. Där brukar
Quote from Elias Engqvist on 26 October 2009, 22:14Allt jag läst pekar bara på att det är bättre med hög kadens än låg (kadens är antal gånger tex högerfoten slår i marken per minut, frekvens är det dubbla (dvs man räknar båda fötterna))
Hög kadens får man anse det vara då man närmar sig 90 och över...H
Allt jag läst pekar bara på att det är bättre med hög kadens än låg (kadens är antal gånger tex högerfoten slår i marken per minut, frekvens är det dubbla (dvs man räknar båda fötterna))
Hög kadens får man anse det vara då man närmar sig 90 och över...
H
Quote from Funbeat user on 26 October 2009, 22:18Ursäkta en kanske dum fråga, men hur mäter ni er frekvens/kadens?
Har ni sådan där "footpod", eller räknar ni själva (1,2,3...), eller finns det nån annan fiffig metod?
Jag tror jag har rätt hög kadens, men skulle vilja veta mer exakt.
Tror också att hö
Ursäkta en kanske dum fråga, men hur mäter ni er frekvens/kadens?
Har ni sådan där "footpod", eller räknar ni själva (1,2,3...), eller finns det nån annan fiffig metod?
Jag tror jag har rätt hög kadens, men skulle vilja veta mer exakt.
Tror också att hö
Quote from Elias Engqvist on 26 October 2009, 22:20Polars fotpod räknar åt mig och sen får jag diagram på både steglängd och kadens. Men det bör väl vara ganska lätt att titta på klockan och räkna. Kadensen brukar vara väldigt konstant (för mig iaf)
och därför troligen ganska svår att ändra!
Polars fotpod räknar åt mig och sen får jag diagram på både steglängd och kadens. Men det bör väl vara ganska lätt att titta på klockan och räkna. Kadensen brukar vara väldigt konstant (för mig iaf)
och därför troligen ganska svår att ändra!
Quote from Funbeat user on 27 October 2009, 05:03Jag mäter min frekvens manuellt över femton sekunder enligt följande.
Håll ett öga på klockan och vänta in närmaste omslag till jämna fem-sekunder, t.ex. 27:35.
När klockan slår om till just 27:35, räkna "0".
Räkna rytmiskt varje steg: "1, 2, 3, ...", nu
Jag mäter min frekvens manuellt över femton sekunder enligt följande.
Håll ett öga på klockan och vänta in närmaste omslag till jämna fem-sekunder, t.ex. 27:35.
När klockan slår om till just 27:35, räkna "0".
Räkna rytmiskt varje steg: "1, 2, 3, ...", nu
Quote from Funbeat user on 27 October 2009, 07:10Har en ganska stor playlist. Kan skicka över en låtlista på ala låtar i en viss bpm om nån är intresserad (drygt 150 låtar med bpm 89-91)
Har en ganska stor playlist. Kan skicka över en låtlista på ala låtar i en viss bpm om nån är intresserad (drygt 150 låtar med bpm 89-91)