Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKalibrering av cykeldator
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket gör det att jag har haft 2 cm för lite på hastighet samt sträcka Vättern blev ju bara 28 mil något. Snittet är ju mest intresant.

Pump dekket opp til det trykk du vanelighvis bruker.
Plaser ventilen ned mot gulvet,loddrett fra navet. sett en strek/merke. rull en omgang til ventilen er loddrett fra navet og ned. Mål lengden. Tast den riktige lengden inn i komp.

Om du ikke finner men

Dra bort ett par mm eftersom kroppstyngen gör omkretsen lite mindre. Annars så är det just den metoden jag använder och jämfört med diverse GPS-apparater, så stämmer det perfekt.

Om jag förstår dig rätt så menar du att du hade ca 2 cm fel inmatat i cykeldatorn för däckets omkrets.
Hur stor skillnaden blir beror på hur lång omkretsen verkligen var och hur lång omkrets du hade lagt in. Man måste veta båda för att kunna räkna ut hur

Det er en sikker metode, om en har over 7m plass til og rulle syklen innomhus.

Ok den är fixad funderingen var hur mycket den visade fel men det lär nog visa sig hoppas det hela stämmer nu.

Eller kör ett par mil, kolla i Google Maps hur långt det var och jämför med cykeldatorn. Ta hjälp av miniräknaren och korrigera omkretsen efter det. 🙂

Omkretsen är strax över 2,10 beroende på däckdimension.
Felet blir mao ca 1%.

Om vi talar normala hjul så är omkretsen typ 2095 mm, 20 mm fel blir då 1 %. 1 % av 300 km är 3 km, sen var VR bara 296-296,5 km pga startflytten och Bankerydssträckningen. Misstänker att den längre, gamla sträckningen i norr återkommer inom kort.

överslag: 2 cm gör 1% på 200 cm, vilket gör 3 km på 300 km.

edit: 3 samtidigt 🙂