Quote from Guest on 13 September 2009, 18:33Hej!
Under gårdagens halvmara började jag kallsvettas i början på Söder Mälarstrand, dvs efter ungefär 13,5 km. Tidsmässigt var det för min del efter 1.12 ungefär.
Jag drack bara vatten under loppet. Tog dock några bitar av Gainomax energy bar vid slott
Hej!
Under gårdagens halvmara började jag kallsvettas i början på Söder Mälarstrand, dvs efter ungefär 13,5 km. Tidsmässigt var det för min del efter 1.12 ungefär.
Jag drack bara vatten under loppet. Tog dock några bitar av Gainomax energy bar vid slott
Quote from Funbeat user on 13 September 2009, 18:43Vätskebrist.
Vätskebrist.
Quote from Catharina Brattlin on 13 September 2009, 18:46Jag är ingen expert på det här, men skulle gissa att Du led av saltbrist. Därav kallsvettningarna. Du slutade nog att svettas samtidigt?
Sportdryckerna som serveras på lopp har en bra elektrolytbalans (nu vet jag inte hur Powerrade är) och bör drickas ju
Jag är ingen expert på det här, men skulle gissa att Du led av saltbrist. Därav kallsvettningarna. Du slutade nog att svettas samtidigt?
Sportdryckerna som serveras på lopp har en bra elektrolytbalans (nu vet jag inte hur Powerrade är) och bör drickas ju
Quote from Funbeat user on 13 September 2009, 20:00Då tror jag nog det var saltbrist. Jag hade nämligen druckit mycket vatten innan loppet, startade med en halv flaska och fick tre stycken 0,5-liters flaskor langade till mig under loppet. I och för sig drack jag ju inte allt, men ändå.
Vad jag borde gjor
Då tror jag nog det var saltbrist. Jag hade nämligen druckit mycket vatten innan loppet, startade med en halv flaska och fick tre stycken 0,5-liters flaskor langade till mig under loppet. I och för sig drack jag ju inte allt, men ändå.
Vad jag borde gjor
Quote from Catharina Brattlin on 13 September 2009, 20:06Det Du kan göra inför ett lopp är att salta lite extra på maten dagarna innan och dricka Resorb (vätskeersättning från Apoteket) under dagen innan loppet. Så ja, sportdryck hade varit ett bra komplement till vattnet.
Min absolut sista dryck innan start b
Det Du kan göra inför ett lopp är att salta lite extra på maten dagarna innan och dricka Resorb (vätskeersättning från Apoteket) under dagen innan loppet. Så ja, sportdryck hade varit ett bra komplement till vattnet.
Min absolut sista dryck innan start b
Quote from Funbeat user on 13 September 2009, 23:54Tack Sylvia! Du skriver alltid så klokt och bra, och jag skall definitivt följa dina råd och tips framöver 🙂
Tack Sylvia! Du skriver alltid så klokt och bra, och jag skall definitivt följa dina råd och tips framöver 🙂
Quote from Funbeat user on 14 September 2009, 09:39Tydligen är salthalten i svett lägre än i kroppen, därför blir saltkoncentrationen högre om man inte dricker. Alltså ingen saltbrist. Om man bälgar man i sig massa vätska utan salter, finns risk för saltbrist.
http://www.trainingbible.com/joesblog/2008
Tydligen är salthalten i svett lägre än i kroppen, därför blir saltkoncentrationen högre om man inte dricker. Alltså ingen saltbrist. Om man bälgar man i sig massa vätska utan salter, finns risk för saltbrist.
Quote from Funbeat user on 16 September 2009, 19:18Jag tror inte heller att du hinner få nån saltbrist på en dryg timmas löpning, och tror inte att du får dom symtomen heller. Kallsvett tyder väl mer på kraftigt adrenalinpåslag, dvs att du var rejält ansträngd, dina blodsockerdepåer började bli låga? Hur
Jag tror inte heller att du hinner få nån saltbrist på en dryg timmas löpning, och tror inte att du får dom symtomen heller. Kallsvett tyder väl mer på kraftigt adrenalinpåslag, dvs att du var rejält ansträngd, dina blodsockerdepåer började bli låga? Hur
Quote from Funbeat user on 16 September 2009, 19:27Kan inte tillföra nåt om varför, bara att jag också brukade få kallsvettningar förr när jag sprang lopp. Ner i nacken och ryggen, usch vad obehagligt dte var. Jag har inte haft problem med det på jättelänge nu så kanske växer du ifrån det 😉
Kan inte tillföra nåt om varför, bara att jag också brukade få kallsvettningar förr när jag sprang lopp. Ner i nacken och ryggen, usch vad obehagligt dte var. Jag har inte haft problem med det på jättelänge nu så kanske växer du ifrån det 😉
Quote from Funbeat user on 17 September 2009, 08:01Vätskebrist. Vanligt symptom.
Vätskebrist. Vanligt symptom.