Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningkan jag bli "snabb"?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har bara joggat i 1,5 månad och springer 3km utan att gå emellan nu. Men det tar mig 20 minuter och det är en riktigt backig bana. Mitt mål är att till våren klara ett 5km lopp på 5 minuter. Så tiden har jag på mig, men kan jag klara av tiden? Är det ett

5km på 5min kommer du aldrig springa. kan vara bra att veta.

Jag har sprungit i 4 månader nu(rörde mig inte på 20 år innan det). Sprang på över 20 i början på 3 km men är nu nere på 16 minuter.
Jag har anmält mig till blodomloppet(5 km) i augusti o skulle gärna springa det på 25 minuter(vilket jag antar du oxå men

Cecilia, Du menar 5 km på 25 minuter? 🙂

Ingenting är omöjligt. Träna upp Din förmåga att klara springa 5 km i ett sträck först. Ta promenadpauser i början om Du behöver det, men fullfölj streckan varje gång. Så småningom kommer gångavsnitten att bli fä

Att göra det till våren är inte omöjligt, men ett tufft mål. öka på distansen sakta så att du efter någon/några månader klarar av att springa 5-7 km 3 grr i veckan. Det du sedan kan göra är att byta ut ett pass mot ett lite kortare 3-4 km som du springer

Det kommer kanske gå. Allt handlar om tid och engagemang. Någon berättade för mig att skillnaden mellan vanligt folk och extraordinära (oavsett ämne) är 10.000 timmar.

Mitt tips till dig blir att köra enminutsintervaller. Värm upp 15-20 minuter i lugnt t

Som sagt, 5 km på 5 min går inte, men 5 km på 25 är ett realistiskt mål. De saker jag är tvärsäker på är: (1) öka träningsbelastningen LÅNGSAMT (ja, det där var ett skrik, eller mycket högröstat råd). (2) Se till att du har rätt skor, från början, för det

OM du är totalt otränad tjänar du på att köra pass med gympa och grundläggande styrka mellan löppassen. Du behöver i så fall lite benspänst och bålstyrka förutom bättra flås

Daniels prat om 10.000 timmar får mig osökt att minnas min dressyrtränares råd som föll lite snett med hans ögon sett när han sa:

Antingen kan du göra de här sitsövningarna i 5-10 minuter av varje ridpass, eller så kan du rida 10.000mil för att få den op

SJÄLVKLART! Det går och är inget oralistiskt men du måst tillåta det att ta lite tid. Jag började löpträna förra sommaren och lyckades under knappt 3 månader att förbättra min tid med ca 10 minuter på 10 km under den tiden. Kör så det ryker men bara så lä

12