Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKan man vätska upp för tidigt?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har ju hört och läst att det är viktigt att dricka vatten innan man tränar. Men kan man vätska upp för tidigt? Alltså för lång tid innan man skall träna?

Jag är väldigt duktig på att dricka mycket vatten fram till lunch, ca 11.30 men sedan på eftermidda

Annars kan jag tipsa om att dricka vatten under träningen. Det brukar ge omedelbara resultat på uppvätskningen av kroppen.

Brukar inte dricka så mycket under själva passen. Bara när jag gymmar eller bollsportar. Dricker inget under löpning (har inte kommit upp i så långa distanser än) eller under jympa..

Frågan är om det är vettigt att dricka så mycket som du gör? Hur många liter dricker du på jobbet egentligen?

En vanlig metod för att få i sig vätska på jobbet är att dricka kaffe och te. Det är något vätskedrivande, men du får i dig mer vätska än vad som rinner ut den naturliga vägen.

Jag dricker väl ca en liter vatten på jobbet utöver måltidsvatten. Sedan blir det väl någon kopp kaffe och te också.

Ja, du kan vätska upp för tidigt. Kroppen/njurarna ser till att på bara nån timme justera din vätske/saltbalans till där den ska vara. Så dricker du mer än du behöver (dvs i de allra flesta fall vad din törst säger), kommer kroppen raskt att placera förfl

Oj. Detta var lite nyrtt på mig. jag som alltid lärt mig att man skall fylla på med vätska och energi innan passen. Så jag har alltid druckit en liter/per timme träningspass innan passet (löpning, fotboll, jympa, innebandy). Och det har alltid känts bra.

När det skvalpar runt i magen har du antagligen druckit för mycket.

Eller för tätt inpå...

12