Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

> Någon mer än jag som är lite missnöjd med just höjdprecisionen hos 305:an.

Nej. Man får inte ha så höga krav på höjdprecisionen på en GPS. För att få någorlunda bra höjdprecision så måste du ha barometrisk höjdmätning (mäta lufttrycket).

Sara: Det skulle vara underligt...

Om jag kommer ihåg rätt så kombinerar FRWD-klockorna lufttrycksmätning med GPS-mätning av höh. Nån som har en FRWD och som kan berätta hur det funkar?

http://www.frwd.fi/ torde kunna ge svar på alla dina frågor. (Ja, FRWD har haft den goda smaken att ha barometrisk höjdmätning i sina icke-klockmodeller.)

"Jag brukar titta på kartan innan jag ger mig ut för att få en ungefärlig uppfattning om hur långt jag ska springa. Sen säger GPS:en en helt annan distans än kartan. Eftersom jag nu bor på ett ställe med höga berg blir distansen mycket längre i verklighet

Jag bryr mig inte så mycket så länge jag kommer hem.

Hm ... fått två pulsklockor av maken hittills, utan GPS, har jag rätt att kräva en med? men jag köpte mig en kompass _själv_ på sportlovet 😉 Bra att ha i handväskan.

Ralf: Där det är en flack backe blir skillnaden inte så stor. Men ju brantare stigning desto större skillnad blir det ju naturligtvis.

Det kan ju också vara så att min suunto T3 GPS pod inte klarar av att räkna höjdskillnaderna så bra.

Då kan man ha med en barometer och läsa av för att sedan räkna ut höjdskillnaden.

Men naturligtvis. Jag tar med en barometer och skiver upp sträcka och höjd var 5:e sekund.