Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKlädtips!?
You need to log in to create posts and topics.

Har sprungitjoggat nu i några månader och alltså mest under de varmare årstiderna. Snart är hösten här, samt förhoppningsvis lite mer regn, och jag måste köpa nya löparkläder. Tidigare har jag sprungit i alldeles för varma och tunga material när det har v

Nya kläder är det roligaste som finns! Man riktigt längtar ut till dem 🙂

Själv fick jag långa "vintertights" i julklapp. De fungerar bra ner till 0 grader i regn och rusk. Älskar dem! Upptill kör jag vanligt underställ och utanpå det funktions T-shirt.

Så en vindjacka står emot både vind och regn, eller är det bara en liten mängd regn som stås emot? Från vilka temperaturer börjar du använda vintertightsen då? Står de emot väta eller blir man genomsur om benen om det regnar?
Mycket frågor, tack för svar!

Vad skiljer vintertights mot vanliga?

På vinterrean i försomras köpte jag ett fantastiskt längdskidåkningsset. Jackan är helt underbar. Mycket tunn men vindtät och någorlunda regntät. I den har jag i sommar cyklat, seglat och haft till mycket mer. I höst tror jag den blir kanon att springa i

> Vad skiljer vintertights mot vanliga?

De är tjockare och har vanligtvis även vindskyddad front ner till strax nedanför knäna.

Vindjackan klarar inte så mycket regn. Men iom att det inte blåser igenom den håller jag mig varm. Vintertightsen börjar jag använda när det går ner under 10 grader. De klarar regnet bättre. Antagligen för att det mesta hamnar på axlar och rygg...

Ja problemet med regnjackor är att de oftast släpper igenom värme/luft för dåligt, så man blir svettig på ett obehagligt sätt även i dyrare jackor. Bättre med vindjacka.

Jag ahr långärmat underställ och långärmad funktionströja och vindjacka om det är ri

Så, då har jag antecknat att jag iaf bör införskaffa ett stycke vindjacka. Tights däremot är jag mer osäker kring... Jag tänker inte springa i vinter, utan flyttar nog inomhus innan dess eftersom mina lungor inte brukar tycka om att jag anstränger mig när

Det är väl gamla hederliga flerlagerprincipen som gäller. På vintrarna i Sthlm har jag dock nästan aldrig behövt tre lager. Bara ett underställ och en vindoverall. Den håller för duggregn men inte tokregn. Enbart långa löpartajts kan man ha långt in på se