Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Jag behöver seriös hjälp. :/ Har googlat, surfat, letat, slitit mitt hår efter hjälp och tips men det är ju helt hopplöst...

Jag ska springa 3km under 12 minuter. Jaha, tänker du... Problemet är att jag har ALDRIG löptränat innan. (Okej, joggat o

Det e svårt för mig att göra ett träningsprogram. Eftersom när jag följt ett program så har jag oftast skadat mig. Jag har inte lyssnat på kroppen då jag varit så fokuserad på programmet.

Det råd JAG kan ge dig att utforma ditt eget program utifrån dina

Om du "aldrig" löptränat innan så är det viktigaste att du börjar springa regelbundet.
Att hitta ett löpprogram för nybörjare som fokuserar på att du ska prestera 3000 meter på under 12 minuter blir nog väldigt svårt att hitta eftersom det är lite väl sna

Hur lång tid har du på dig? Har du nån kondition av annan idrott innan?
Vad har du för tid på 3000m idag?

Om du har kondition så kan det ju gå att få till ett löpsteg, men måste du även bygga kondis så tar det tid.

Ska man springa fort så måste man trän

Hej hörrni! Snälla ni är som tar er tid svara.

Ja, jo, jag kör endel spinning och simning. Springer de jävla 3km på 16 typ. Så heeelt värdelös e jag inte. Men ska under 12 min. Men det är inte tok-bråttom utan ska klara det till jul egentligen. Men gärn

Om jag hade haft åtta månader på mig hade jag gjort något i den här stilen:

April-maj: jogga 2-3 gånger i veckan ganska lugnt och kort för att komma igång
Juni-juli: jogga 3-4 gånger, 5-10 km och ett pass kanske lite längre ändå
Augusti-september: spring

Lars, är det inte lite onödigt att köra på med uppvärmning + jogging i 4 månaders tid? Själv hade jag nog satsat på kortare distanser med mer fart. Just farten är jobbig att få upp, konditionen går bra mycket lättare. Jag hade kört lite kortare distanser,

Ja, det känns som fart är en svår grej... :/ Är ju inte alla som har ett naturligt lååångt å fint löpsteg. Men ja, kanske en blandning av era svar då... börja springa o vänja mig lite o sen hålla ett toktempo...

/nina

Det är individuellt, antar jag. Jag skrev hur jag skulle gjort om jag t ex började efter en längre tids uppehåll. För min del är farten sällan något större problem, utan mer uthålligheten.

Jag tror också att 8-10 veckors fokuserad intervallträning räck

Jag tror att Lars har bra tempo i kroppen, han kan nog ganska enkelt plocka upp den igen om han vilar.

Jag skulle nog petat in löpskolning redan från start, åtminstone ett pass i veckan. Finns videos på http://marathon.se kring detta.

Sedan hade jag nog

12