Quote from Guest on 13 August 2011, 13:55Jag har fått ett knäppande ljud från vevpartiet!
Någon här som kan ge mig något tips på vad det kan bero på.
Jag har bytt vevlager och dragit åt så hårt det går.
Jag känner inget glapp men kan det vara så att "vevaxeln" börjar bli lite sliten?Så ti
Jag har fått ett knäppande ljud från vevpartiet!
Någon här som kan ge mig något tips på vad det kan bero på.
Jag har bytt vevlager och dragit åt så hårt det går.
Jag känner inget glapp men kan det vara så att "vevaxeln" börjar bli lite sliten?
Så ti
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 14:05Hade ett liknande problem för någon månad sedan och misstänkte också vevlagret. Det visade sig dock att det var så enkelt som att trampan bara behövde dras åt lite extra... pinsamt men sant. Det kändes då inget glapp när jag tyckte men fanns lite till att
Hade ett liknande problem för någon månad sedan och misstänkte också vevlagret. Det visade sig dock att det var så enkelt som att trampan bara behövde dras åt lite extra... pinsamt men sant. Det kändes då inget glapp när jag tyckte men fanns lite till att
Quote from Rasmus Olsson on 13 August 2011, 14:12Knakar det även när du står upp å trampar?
Ta isär pedalerna, rengör gängorna, fetta in å skruva åt.
Du hade väl även fett på vevlagersgängorna?
Knakar det även när du står upp å trampar?
Ta isär pedalerna, rengör gängorna, fetta in å skruva åt.
Du hade väl även fett på vevlagersgängorna?
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 14:33Japp, det knackar när jag står upp!
Och det lades fett på alla gängor även på pedalernas som jag bytte samtidigt som vevlager.
Japp, det knackar när jag står upp!
Och det lades fett på alla gängor även på pedalernas som jag bytte samtidigt som vevlager.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 17:02Om det knäpper även när du står upp kan man utesluta sadelstolpen,. Det skulle kunna vara att vevlagerhylsan är dåligt/ej brotschad (planad), då är det stor risk för knäppande ljud från vevpartiet ovavsett vilket vevlager/fett du använder.
Om det knäpper även när du står upp kan man utesluta sadelstolpen,. Det skulle kunna vara att vevlagerhylsan är dåligt/ej brotschad (planad), då är det stor risk för knäppande ljud från vevpartiet ovavsett vilket vevlager/fett du använder.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 17:18Prova att dra åt bakhjulet riktigt hårt, hade problem med knak på grabbens hoj, fick dra åt riktigt ordentligt.
Prova att dra åt bakhjulet riktigt hårt, hade problem med knak på grabbens hoj, fick dra åt riktigt ordentligt.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 18:20När vi är inne på hjul, har du mavic ksyrium sl/es hjul och knäppandet uppstår när du står upp och pendlar cykeln från sida till sida så kan det vara ekrarna närmare besämt de "kulor" som sitter infästade i navet. Prova i sådana fall att smörja med en tu
När vi är inne på hjul, har du mavic ksyrium sl/es hjul och knäppandet uppstår när du står upp och pendlar cykeln från sida till sida så kan det vara ekrarna närmare besämt de "kulor" som sitter infästade i navet. Prova i sådana fall att smörja med en tu
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 19:44Nopp...inga sådana hjul.
Det låter både när jag står upp och när jag sitter ner.
Knäppandet kommer bara när jag trampar "neråt" på höger sidan.
Nopp...inga sådana hjul.
Det låter både när jag står upp och när jag sitter ner.
Knäppandet kommer bara när jag trampar "neråt" på höger sidan.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 21:30Har du testat att dra åt pedalen, det låter som att det är den.
Har du testat att dra åt pedalen, det låter som att det är den.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 23:22Om det skulle vara så att vevlagerhuset är dåligt brotschat (stavning?), hur gör man då? Räcker det med smärjelduk och en kloss eller behövs det bättre precisionsinstrument?
Bättre att lämna in till verkstad?
Om det skulle vara så att vevlagerhuset är dåligt brotschat (stavning?), hur gör man då? Räcker det med smärjelduk och en kloss eller behövs det bättre precisionsinstrument?
Bättre att lämna in till verkstad?