Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKnäppande ljud från vevpartiet!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har fått ett knäppande ljud från vevpartiet!

Någon här som kan ge mig något tips på vad det kan bero på.

Jag har bytt vevlager och dragit åt så hårt det går.
Jag känner inget glapp men kan det vara så att "vevaxeln" börjar bli lite sliten?

Så ti

Hade ett liknande problem för någon månad sedan och misstänkte också vevlagret. Det visade sig dock att det var så enkelt som att trampan bara behövde dras åt lite extra... pinsamt men sant. Det kändes då inget glapp när jag tyckte men fanns lite till att

Knakar det även när du står upp å trampar?

Ta isär pedalerna, rengör gängorna, fetta in å skruva åt.
Du hade väl även fett på vevlagersgängorna?

Japp, det knackar när jag står upp!
Och det lades fett på alla gängor även på pedalernas som jag bytte samtidigt som vevlager.

Om det knäpper även när du står upp kan man utesluta sadelstolpen,. Det skulle kunna vara att vevlagerhylsan är dåligt/ej brotschad (planad), då är det stor risk för knäppande ljud från vevpartiet ovavsett vilket vevlager/fett du använder.

Prova att dra åt bakhjulet riktigt hårt, hade problem med knak på grabbens hoj, fick dra åt riktigt ordentligt.

När vi är inne på hjul, har du mavic ksyrium sl/es hjul och knäppandet uppstår när du står upp och pendlar cykeln från sida till sida så kan det vara ekrarna närmare besämt de "kulor" som sitter infästade i navet. Prova i sådana fall att smörja med en tu

Nopp...inga sådana hjul.
Det låter både när jag står upp och när jag sitter ner.
Knäppandet kommer bara när jag trampar "neråt" på höger sidan.

Har du testat att dra åt pedalen, det låter som att det är den.

Om det skulle vara så att vevlagerhuset är dåligt brotschat (stavning?), hur gör man då? Räcker det med smärjelduk och en kloss eller behövs det bättre precisionsinstrument?

Bättre att lämna in till verkstad?