Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKnäsmärta och spännande lopp
You need to log in to create posts and topics.

12

Juni månad har inte varit bra. En förkylning följt av Borelia med feber/muskelvärk har gjort att löpträningen blivit satt på efterkälken. När jag kände mig fit-for-fight för ca 10 dagar sen och gav mig ut för att springa fick jag ont i knät. Diverse WWW-d

Är du säker på att det är löparknä? Stämmer symptomen?

Symptom

* Smärta på utsidan av knät
* Smärtan ökar under pågående löpning, speciellt vid backar
* Smärtan kan till slut bli så fruktansvärd att man omöjligt kan ta ett steg till (känns som en kni

Jag hade kört på plan b för att ge knät så bra förutsättningar som möjligt för det riktiga loppet. I värsta fall får du väl bryta.

Jag hade gett mig ut och joggat.

Så långsamt jag kunnat.
Jämn fart.
Så länge jag orkat.

Morgonen efter hade jag känt efter.
Knät mer ont.
Ge upp.

Knät inte mindre ont.
Fortsätt.
Öka farten snällt.

Fortsätt så varje dag det funkar.
När du fått upp fart

Tack alla. 🙂

Jag har ju fortsatt vara i rörelse om än inte över några noterbara sträckor.

@ Lady: Det är just de punkterna jag prickat av. Så gott som alla. Däremot stämmer det inte med motlutet - i motlut känns det nästan inte alls. Däremot utför, my

Mikael, om dt nu är löparknä så har du rejäla känningar när du går upp och nedför en trappa. Om det är löparknä rekommenderar jag dig att stretcha dig i form. Springer du fördröjer du bara läkningen.

Jag hade satt igång en diskussion med min gamle "lärare" Lars Vilks och druckit öl.

David, tänker du på Nimis eller Arx??

Nja, bättre att dricka öl och diskutera med Lars än att springa.

Mikael: Fasen också, jag hade hoppats på något mindre tidskrävande, men då är det ju så gott som säkert löparknä.

Stretcha och löpträna lätt samt massera den stela senan (antingen be någon göra det åt dig eller ta en kavel och rulla stenhårt över senstrå

12