Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKnakande cykel
You need to log in to create posts and topics.

Hallå!

Jag har en Trek Madone 5.5. Nu har jag fått lite bekymmer med den. Eller nu och nu, det har pågått ett tag (ca 1 månad) och blivit värre med tiden. Cykeln har gått ca 250 mil och är ny för säsongen.

Ramen knakar ordentligt. Det konstiga är att de

Knakar det när du står upp? Nästan 99% av mina knak består av knak i sadelstolpen. Ta loss den, torka rent, och lägg på lite fett hela vägen och sätt tillbaka.

Fast igår fick jag ett nytt knak. Ena pedalens axel och lager var snustorrt.

Bruse: Jag kollade det förut om det är så oavsett om jag står eller sitter. Och det spelar ingen roll om jag gör det för det knakar ändå. Det knakar mer när jag står upp. Om det beror på att jag kränger/"bryter" mer eller ej kan jag inte svara på. Angåend

Skon som gnider mot vevarmen?

Håkan: Det har jag också funderat på, men det gör den ej. Likaså har jag funderat på om klossarna under skon inte varit tillräckligt åtskruvade, men det har de varit.

/Stefan

Styret, styrstam eller liknande är knasigt?

Daniel: Hmm...ska kolla på det.

@Stefan.

Klossarna kan vara en källa till oljud.

Även om man har dragit åt skruvarna på klossarna, är det inte säkert att det hjälper. Skruva loss klossarna från skona. Fetta in alla skruvar, ytan mellan kloss och skosula, och ytor på klossarna som ligg

En variant är att spänna snabbkopplingen "lagom".

Jag hade ett liknande knak på min racer. Efter att ha kollat allt (vevlager, sadelstolpe, styrstam, pedaler,klossar etc etc) upptäckte jag att kassetten, en tiodelat Campa, inte var ordentligt fastdragen. När det var gjort slutade knaket!

/Peter T