Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKombinera styrketräning
You need to log in to create posts and topics.

12

Räcker det med styrketräning 1-2 ggr vecka överkropp om man springer 3 ggr vecka? Hur ska man då styrketräna? En övning per muskelgrupp?

Hur får man bäst en slimmad kropp? Vilken typ av styrketräning ska man då göra? Hur många reps etc?

Jag har styrket

1. Vad vill du uppnå med styrketräningen? (1) Komplement till löpningen, och utveckla de muskler som engageras i löpningen, eller (2) Eftersom löpningen främst engagerar underkropp och core, jobba lite med överkroppen *också*

2. Bästa vägen till en slimm

Hur når man slimmad målet om man inte styrketränar och kör långdistanslöpning?

Målet är bli lite slimmad. Men inte heller ha för stora muskler. I och med att överkroppen inte blir aktiverad särskilt mycket vill jag inte tappa all muskelmassa där.

1. Man når definitivt slimmad-målet om man kör långdistanslöpning, helt utan att styrketräna.

2. Jag tror jag börjar få en förståelse för vad du menar med slimmad, "lite muskler, definierad, men inga byggar-muskler, samt smal/slank". Detta mål når du gen

Jag kör / försöker köra 2 * 60 min överkroppspass och 1 * 30 min benpass i veckan, utöver löpningen. Det är mindre än jag kört de senaste åren, men nu när jag börjat kuta mer känns detta som en lam nivå. Dels muskelmässigt, men också tidsmässigt. Man har

För att hålla sig skadefri som löpare är det ett måste att underhålla både sin styrka och sin rörlighet. Själv kör jag styrketräning som gynnar löpmusklerna och överkroppens muskler samtidigt. I träningsbranschen (där jag arbetar) pratar vi allt mindre om

Enkelt svar: Ja, det räcker nog med styrketräning 1-2 gånger i veckan. Sedan beror det lite vad du vill fokusera på.

"Nu vill jag ha mer tydligt definerade muskler och rutor på magen" => Träna på som vanligt, men ät mindre så att du går ner lite i vikt.

Triathlon ?

Snart dags för snöskottning och sedan är det trädgårdslanden.

Precis, visste bara inte hur jag skulle definera ordet slimmad 🙂
Lite definerade muskler, slank, men inte byggarmuskler (även om jag har generna till det).

Vad är det för övningar på löparstyrketräningen? Är det höga vikter eller lam?
Hur ofta ska jag

12