Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har haft benhinneinflammation vid 3 tillfällen under en period av 5 år. Har fått vila upp emot 1 år vid varje tillfälle.
Orsaken var dels överpronation, vilket nu är åtgärdat med ortopediska skoinlägg, och alldeles för snabb upptrappning av träningsd

jag rekommenderar powerwalks till en början och sen när du har fått upp flåset börjar du med att lägga in kortare löppass i powerwalken.
det låter väl rimligt ??

Jag håller med Nina. Powerwalks är en bra start. Och sen lägga in korta löpinslag vartefter tiden går. Innan du vet ordet av det så springer du kilometrar! 🙂

Angående din fråga "Hur snabbt kan man öka träningsmängden?":
En bra tumregel är 10% av tiden

Jag antar att du även har varit hos sjukgymnast och fått styrke- och stretchövningar som kan hjälpa dig? Om inte så är det en god idé.

Om du springer med väldigt tydlig hälisättning där du föreställer dig att du rullar över foten så kan en del av problem

Det här kommer att låta allmänt snorkigt men det kan inte hjälpas. Lär dig springa ordentligt. Ortopediska sulor är inte en lösning, de förvärrar snarare situationen rent fysiologiskt.

Din överpronation orsakas antagligen av både ett för långt löpsteg oc

Nejdå det var inte elakt alls!
Dock så har jag enligt ortopediska inlägg eftersom
jag har väldigt högt fotvalv. Vet många som blivit besvärsfria
med hjälp av inläggen och både idrottsläkare, ortoped och sjukgymnast har rekommenderat det så känns dumt at

Klart du kan ändra ditt löpsteg med inläggen också men dina fötter kommer inte att få den träning de skulle ha fått utan dem. De kommer nog göra det svårare att lära sig dessutom, men jag ska egentligen inte uttala mig om det då jag aldrig provat att spri

Jag önskar man kunde ha med det videoklippet varje gång man gick till en ortoped.

Tack för en utförlig beskrivning!
Jag har bara två frågor:
1. Varför rekommenderar idrottsläkare, ortopeder och sjukgymnaster ortopediska inlägg om det nu inte är bra och hjälper?
2. Hur lär man sig att ändra löpstilen? Är det svårt att lära? Tar det ti

Olle, jag tyckte Ditt inlägg var väldigt bra och informativt. Inte elakt på något sätt. Jag håller dessutom med Dig ang att stärka kroppen istf att stödja den i felaktigt rörelsemönster..

Jag har dock en liten fundering, som kanske Du kan reda ut?

Om de

12