Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Det kan vara en väldig hjälp att få ortopediska inlägg. Jag hade nog aldrig kommit igång med löpningen igen om det inte vore för ortopediska inlägg. Även om jag nu föredrar minimalistiska skor utan inlägg.

Självklart ska man göra övergång till mer minima

Jo, att tro att man direkt ska kunna springa en mara barfota är rätt korkat. Personligen började jag med att springa kortare sträckor under mina vanliga rundor barfota för att just stärka fötterna och fortfarande träna resten av kroppen. I mitt fall var k

Nu har jag ju aldrig ens sprungit en helmara, så fullt så korkad är jag troligtvis inte. 😉

OK, tack för feedback. Kan bara säga att jag gjorde exakt som Du Olle, förutom det där med att bryta tån då. Jag tog nästan 3 månader på mig innan jag var uppe i

Ärligt talat vet jag faktiskt inte när exakt musklerna tränas, att de däremot gör det är rätt uppenbart. Det tog inte lång tid innan jag började märka en hel del skillnad på min fotstyrka.

Om jag skulle våga mig på en gissning däremot skulle jag säga att

Jag är verkligen ingen expert på muskler, men så här mycket vet jag att en muskelsammandragning kan vara excentrisk eller koncentrisk, dvs att muskeln dämpar en utsträckning, eller drar ihop och blir kortare. Man kan träna på båda sätten.

När man landar

Det lät som en bra gissning.

Även om jag, efter att ha studerat fotens muskler, är lite tveksam till att fotens muskler stärks enligt det traditionella sättet. För just de rörelserna Du pratar om - flexning av foten upp resp neråt sköts ju av vadmuskeln

Klas, det där lät logiskt. Tack!

Japp. Glöm allt jag sagt och lyssna på Klas istället. 😉

Nejdå, inte tänker jag glömma det Du har sagt, Olle. Det är alltid nyttigt att få flera infallsvinklar i en fråga. 🙂

12