Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKonditions träning för cykel
You need to log in to create posts and topics.

Henrik ja de är inte lätt när de börja på kväll, då kan man prata i nattmössan och helst jag hehe. Jag ska gå på spinning tisdag och torsdagar lunch pass

Jag körde oxå av två ekar under året (min första säsong), så nu har jag köpt mig en ekernyckel för 10 spänn! Går en till av så tänker jag inte lägga 200 .- för nått som jag borde ha gjort själv från första början!

fattar vinken....träna mera...träna mera...;)

Nja Johannes, kanske skall du träna mer. Men förmodligen kan du träna effektivare och ev kan du förbättra din teknik.

Ett effektivt sätt att förbättra "flåset" är att köra intervallträning. Brukar du köra det på dina träningspass?

Se till att köra distansträning på hög kadens så får du träning av hjärt-lungkapacitet, kapillärer, trampteknik och cykelvana innan du på vårkanten kör på med intervaller.
Det gäller att ha en bas att bygga på.

Det är korrekt som David skriver och här är en bra länk hur man bygger upp grundkonditionen:
http://www.markallenonline.com/heartrate.asp

Nu vet inte jag hur du tränar men det är inte BARA träna mera som gäller generellt utan också träna BÄTTRE. Varierad träning. Hård, lätt, lång, kort o glöm inte vila/återhämtning! För att hänga med i backarna kanske även lite styrketräning om det snöar fö

Johannes de är så härligt att cykla tycker att de är roligare än att gå

Som nybörjare så gäller det alltså att satsa på distansträning med hög kadens? Vilka distanser är rimliga att börja med? Det beror kanske iofs på vilken cykel man har med.

"Vilka distanser är rimliga att börja med?"

Calle, det märker du rätt snart om du går ut på långpass. Mellan 3-6 timmar är lagom. Som alltid är det bättre att börja lugnt och öka distansen efter hand.