Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKonsten att hjälpa varandra dra i …
You need to log in to create posts and topics.

Trampa på nerför? Killen hinner inte ifatt då. Jag kanske måste lära mig hans "toppfart" eller kanske låta honom dra, men det verkar dumt då jag rullar fortare.

Susse, när du ligger på rulle har du mindre luftmotstånd än den som ligger framför och drar. Därför måste han drampa för att du ska slippa göra slut på bromsbeläggen på en dag.

Jag är snabbare nerför och killen snabbare uppför. Jag tror det beror på att jag väger 10 kg mer (jo det är sant). Ska vi dra nytta av det eller bara låta den piggaste dra? På rakan är vi likvärdiga.

En taktik vi kan prova är att den bakre informerar om

Det verkar som ni inte ligger på rulle, dvs ligger i suget. Annars har jag svårt att se hur du ska kunna rulla ifrån din kille utför.
Ok, vi börjar om: Först ligger du och kör i den farten som ni båda tycker är bra, 10cm bakom ditt bakhjul ligger din part

Sluta trampa?
Nej, du trycker till efter att du har signalerat vilken sida som lekkamraten ska köra om på. Sedan EFTER du har tryckt till svänger du ut åt motsatt håll och Fortsätter att trampa men med lite lägra kadens.

Tiden framme bestäms av önskad h

Cheezus...

Det behövs kanske inga doktorsavhandlingar här. Har dock några kommentarer/förtydliganden:

Att inte sluta trampa i nedförbacke är inte detsamma som att fortsätta trampa med full kraft. Lite lagom driv gör att tvåan kan rulla bakom.

Uppför: h

I Skåne använder vi dikena vid behov.

Vill också poängtera vikten av att inte sluta trampa när man går åt sidan.

Passade på att öva köra nära idag. Hua, det följer knappast vägverkets regler om att hålla avstånden! 😉 Det stämmer att man ska ligga ordentligt nära för att märka skillnaden.

Om man ska följa 3-sekundersregeln så kan man lika gärna köra tempo...