Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKonstig puls
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej

Jag skulle igår springa 15 km i maklig slö takt för att bara röra lite på mig, jag hade tänkt kring 6min/km. (Normalt springer jag milen på ca 47min)redan efter 5km tyckte jag att det var asjobbigt trots att tempot t.o.m hade minskat till mäktiga 6:1

Värme och vätskebrist?

Har du varit förkyld eller så de närmaste veckorna?
Kan vara läge för kontroll på vårdcentral för att kolla hjärtat. Du säger du var trött och din puls gick inte ner när du började gå. Jag tänker att du kanske inte vilat tillräckligt efter t ex en fökyln

Jag hade en riktig influensa vecka 16. Men jag har sprungit många pass innan detta och pulsen har varit normal då?

Det var riktigt varmt och kvavt igår, kan det verkligen ha såååå stor inverkan på pulsen?

Ok! Jag är inte läkare men om jag vore du skulle jag vila en dag och sen ta en 5 km tur och testa. Är det samma sak då, så kanske ditt hjärta skulle kollas upp.

Även om jag_är_läkare så kan det vara lite knivigt att säga så där rakt av att det beror på vätskebrist. De tfinns ju en del mer allvarlig förklaringar också. Nu ser jag inte din pulskurva men du är välkommen att kika på min under Göteborgsvarvet när jag

Hej igen

Så här såg min pulskurva ut veckan innan då jag sprang milen, jag höll då ett 5,30 tempo

BILD:stuganibranas.se/bild2.png

Och detta är pulskurvan från milen jag sprang där allt gick fel och tempot var ca 6,05

BILD:stuganibranas.se/bild1.png

I mina ögon förefaller det vara väldigt likt det jag råkade ut för så vätskefel kan fortfarande vara en möjlig -> sannolik förklaring. Min puls gick inte heller ner som den brukar. Har du gjort någon provtur?

Är batteriet ok? På min gamla Polar så är den första indikationen på att batterierna börjar zagga att pulsen ligger klart mycket högre än vanligt, den ligger också "fast" över längre stunder, trots markerade farthöjningar- och sänkningar.

Så kan det också vara, men det förklarar inte att TS tyckte det var "asjobbigt" trots ett lågt tempo. Om det hjälper att byta batteri mot det fenomenet så vill jag byta 🙂 eller var det bara en coincidens?

12