Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKonstig vilopuls
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej, är en 15 årig kille som har tränat löpning i snart ett år. Har hållt på med innebandy och fotboll som yngre men upptäckte att jag skulle göra bäst ifrån mig på löpbanan. Har tränat väldigt hårt sen jag började, fått personligt schema o.s.v och är bla

När på dagen har du tagit vilopulsen? Ta den direkt på morgonen när du vaknar så att kroppen inte varit igång innan. Sen är det väl snarare pulsen som blir bättre av konditionen än tvärtom 🙂

Vi är olika.
Hade vilopuls runt 60 när jag sprang 400 meter under 50 sekunder.
Men min max. puls var bra över 200.

Fick höra att avståndet mellan mini och max. puls var viktigare än just låg vilopuls vilket ju ofta det refereras till.

Så kolla din ma

Tror inte alls du ska oroa dig för din puls. Riktigt små barn har en vilopuls som ligger över 100 och sen sjunker den långsamt med åldern. Det kan mycket väl vara så att din vilopuls kommer att fortsätta sjunka ett tag till.

Om inget annat känns konstigt

Pontus, Du kan vara helt lugn! Vilopulsen är till en hel del genetisk, men påverkas så klart över tid med träning.

Min vilopuls är i klass med elitidrottare, runt 37 (maxpuls runt 190), och jag tillhör INTE någon elit. 😀

Om jag vore Du så hade jag mätt

Sylvia.
Livet är orättvist.
Jag har aldrig varit under 50 i vilopuls.
Fast jag rör på mig. 😉

Jag har en känsla att den låga pulsen har man när kroppen är färdig med alla reparationer etc, den är redo för ny hård träning och man samtidigt är övertrött helt enkelt, det pågår inga processer i kroppen. Min vilopuls har nog stigit 10 slag (inte mätt s

Visst är det K-G! 😀

Tvärtom, Vesa. Läs om "förhöjd vilopuls" på diverse sidor så ser Du också att en förhöjd vilopuls, från att ha varit lägre tidigare, visar på allt annat än att saker och ting är OK. Detta är saxat från Runner´s World:

"En förhöjd vi

Sylvia, du visar fakta över stress och annat, det förekommer inte som du förstår av inlägget innan.

Vilopulsen var 36 i feb-mars då jag jobbade ständig natt i 3 månader (6 timmars sömn var lyx), var 38 innan, var mycket hängig pga mycket lång lågpulsträn

Hur tänker Du då Vesa?

All träning är stress för kroppen och den svarar, hormonellt, likadant på den typen av stress som på vilken annan typ av stress som helst. Får kroppen inte den återhämtningen den behöver blir den stressad. Oavsett om det gäller tr

12