Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKoordinationslopp och intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad är eg. skillnaden mellan koordinationslopp och intervaller? För- och nackdelar?

Hur försiktigt ska man ta det med intervaller, med tanke på skaderisken? Gäller samma sak för k-lopp?

Hämtat från Marathon.se

Koordinationslopp Du springer 60-100 meter och stegrar farten till nästan max på slutet. Tänk dock på att starta lugnt och att du är varm, så att du inte drar på dig någon sträckning. Tänk också på att försöka löpa ”högt och fint”

Mikael, när Du skriver "vila", menar Du stå-eller joggvila? För det är en jädrans skillnad, tycker jag.

När jag springer sk AT-intervaller har jag ståvila mellan, för att inte hjälpa kroppen att skölja ur mjölksyran, och därmed bli bättre på att hantera

Det var inte mina åsikter utan hämtat från Marathon.se, närmare bestämt från deras ordlista som finns till träningsprogrammen.

Här är länk till ordlistan.
http://www.marathon.se/traningsprogram/ordlista.cfm

Åh, förlåt Mikael...missade det. Men Du kanske ändå kan svara på min fråga ang vila mellan intervaller? 🙂

Ingen fara, Sylvia 🙂

Så skillnaden är att intervaller är längre och springs med samma hastighet, medan man ökar farten när man springer de kortare koordinationspassen?

Jag är nog fel person att svara på det. Jag springer nästan aldrig intervaller, men det loggar väl förhoppningsvis in folk med mer kunskap när fotbollen är över om en stund.

Ytterst välförtjänt. I nuläget är Ryssland EM:s intressantaste och mest välspelande lag.

Ja, det är väl bara två lag som spelar nu!

Jag räknar med alla lag som är kvar. Om jag ska tippa en slutsegrare i nuläget så tippar jag Ryssland. En inte helt oväsentlig faktor är att de verkar vara flera klasser mer vältränade än övriga lag i EM.

12