Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKorsband skada
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som har erfarenhet av avslitet främre korsband o löpning? Genom mitt jobb (är skådis o under rep. trilla jag ner från höga hyllor) slet jag av korsbandet o har även en liten skada på minisken. Jag kan springa 6-8 km i väääldigt lungt tempo (har oxå

jag sprang omkring med avslitet korsband i ett halvår innan jag fattade att det var av. men man fick tänka sig för. det finns knäskydd som stabiliserar knät sidleds om man är orolig, men annars är det bra att träna upp musklerna runt knät. rakt fram går b

Mitt främre korsband gick av för drygt ett år sedan.

Jag tränar både löpning, rullskidor och längdskidor nästintill obehindrat. jag har åkt både vasaloppet, sprungit alla Extreme running i Ursvik och sprungit lidingöloppet sedan dess, helt utan besvär.

Tack så mkt för era svar 🙂

Känns uppmuntrande! Känslomässigt just nu lutar det mot att träna upp knät... Träffar min sjukgym. som jag har stort förtroende för på tis får se vad han säger.

@Andreas: Hur lång tid tog det för dig innan du kunde springa på samma nivå som innan?

Slet av korsbandet när jag var 14/15 år. Jag var gymnast och efter rehab och några försök till gymnastikträning gav jag upp. Det var ingen som märkte att korsbandet var av, trots besök hos sjukgymnaster och läkare. Jag hade rätt mycket muskler på den tide

Lina, svårt att svara på. För utan skadan hade jag troligtvis inte sprungit alls nu. Det var rehaben/prehaben som gjorde att jag fick upp lusten att göra comeback till löpning och längdskidor efter nästan 10 års uppehåll.

Jag kände mig väldigt stark i be

@Mini: Tack för svar 🙂
Jag börjar förstå att det ser väldigt olika ut o där jag står just nu känns det svårt att veta vart det brakar hän... Kan ju löpa i sakta mak 8 km men visst är det tungt. Just nu är det ju styrkan som är mkt av problemet. Min sjuk

Ja, man blir ju svag just av det faktum att man inte rör sig alls i början på grund av smärtan och oron att göra det värre. Troligtvis är du inte svag på grund av själva skadan. Korsbandet skapar ju stabilitet, det är ju inte en muskel som skapar kraft.

Hej!
Vill egentligen bara avråda från att "bara" göra en titthålsoperation då kan du lika gärna göra korsbands operationen eftersom det också är en titthålsoperation visserligen mer omfattande och med mera rehab men ändå!
Själv har jag fått "nya" korsband

12