Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKyla och prestation marathon
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag tänker begå marathondebut i Jessheims vintermarathon den 21 november. Det skall bli väldigt kul framförallt för att mina tidigare lopp i år har varit hög värme och som det känns så har det påverkat resultatet.

Nu är väl knappast det ett problem i Nor

Tights + underställ kan bli lite varmt kanske?

Jacka är inget jag tycker är skönt, föredrar två eller flera "underställströjor". Jackan blir fort våt och kall.

-5 C och barmark är bra förutsättningar.

Dina kläder är rätt om du tänker springa hela loppet. Det är fullt normalt att frysa första 10 minutrarna men efter det bör du ha fått upp värmen.

Viktigt att tänka på när man springer i kylig temperatur är att

Testa om du hinner en långtur när och om det blir kallt.
Vi fryser olika också.

Mitt kallaste Jessheim var - 12, vindstilla, strålande solsken, bra sällskap.
Vi höll ett jämnt tempo och kom i mål på en respektabel tid.
Ca. 3:45.
Årsbästa det året sub. 3:

-5 grader påverkar lite, kanske nån enstaka sek per km. Den mest optimala löptemperaturen är 10-12 plusgrader.

För dig ja 🙂

Själv springer jag allra bäst mellan ca -2 och +15. I det spannet gör andra faktorer temperaturen betydelselös. För mig.

Värme klarar jag mycket dåligt. Eller jag har egentligen inget emot att springa i värme, trivs bra men fort går det inte.
Pulsen går

Tack för tipsen so far, fortsätt gärna!

KG: vad finns att säga om sträckningen? Kuperat eller inte?

Tja först så övernattade jag i källaren på deras idrottshall å trots sådana där värmeslingor i taket så var det djävligt kallt. Det fanns massa vimplar på väggen som jag kollade in och en del kort oxo. Ett på ett av Jesheims pojklag tillsammans med Pele..

Kjell.
Mig tilltalar de lite vänligare:
De undrar om jag har "oldtimers".

Övernattat i källaren har jag gjort ju ett antal gånger.
En lite större porslinstallrik fick man 5:e gången.

Torleif Rekkebo + Hans Orsing + en till fick en snällt sagt icke så va

12