Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLåg puls vid hög ansträngning
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag brukar komma upp i ungefär 180 i snitt på mina tävlingar. Har en uppmätt maxpuls på 197.

som nybörjare inom pulsklockanvändandet har jag några frågor:

har jag uppfattat det rätt att ju högre puls vid träning är bra och ju lägre puls vid vila?

att låg vilopuls = vältränad?

att för att få ut mest av passet ligga på ca 75-80 av ens maxpuls?

Vilopulsen är ju mycket genetiskt betingad. Du kan inte jämföra din vilopuls gentemot andras. Däremot får du lägre vilopuls själv om din kondition förbättras.

Vilken pulsnivå du ska ligga på är mycket beroende på vilken effekt du vill ha av träningen. Ib

Min erfarenhet av tävlingsfart är att jag antingen begränsas av "flåset" (hjärta/lungor) eller stumnar i benen. De gånger jag har lyckats presetera som bäst är när jag får upp puls och andning rejält utan att stumna i benen. Känslan under och efter loppet

oj nej har ej gjort ett pulstest, hur går jag tillväga?

har dock ej börjat "använda" mig av pulsen bara hålla koll på den så än är nog ingen skada skedd

Samma för mig. Brukar köra 4 minuters intervaller med aktiv-vila på 1 min mellan varje intervall, kör oftast 6st intervaller. Kommer inte upp så högt som jag har gjort förut. Brukar ligga mellan 178-183. Men körde för inte så länge sedan ett 6km lopp där

12