Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

En glad amatör undrar om någon provat lågpulsträning och i så fall vad reslutatet blev? Jag är inte speciellt bekväm när jag springer, men jobbar på att kunna löpa/jogga 10km i april-08. Jag har börjat med lågpuls-träning, men har svårt att hålla mig på d

Strunta i pulsklockan ett tag och spring så att det känns riktigt lätt istället. "prattempo" brukar fungera bra som "lågpulstempo" för mig, dvs att man kan prata utan att man blir andfådd.

Men om jag bara ger mig ut och springer (oftast på grusvägar och stigar i skogen) landar jag på en puls av 80-90% och det är ju inte direkt prattempo... Jag hoppades kunna bygga upp en konditionsplatå genom lågpulsträningen som på sikt hjälper mig att spr

80% av maxpuls kan upplevas som prattempo. Ingen konstigt med det. Frågan är också om du vet vad max är? Och det bör du ju ha koll på om du anger "% av max" i din träning...

Ganska ofta har man en maxpuls som avviker från statistiska beräkningar och då b

Är ditt mål at springa i 10 km så skall du hålla dig till prattempo tills du kan springa 10 km utan att stanna.

Har aldrig gjort ett maxpuls-test, men kör mycket med pulsklocka. Enligt gammal hederlig uträkning ska maxpuls ligga på 188 för min del, men jag har haft 195 i puls både på boxning och cykel i år. Kvalificerad gissning är 200 som max.

Är det inte slitsa

Man kan inte stirra sig blind på "procent av maxpuls". Pulsen reagerar så himla olika. 80% av max för mej är definitivt prattempo och jag vet min maxpuls. Ofta springer jag på 90% utan att det känns speciellt ansträngande. Min puls far snabbt upp och seda

På jogg.se finns flera diskusioner om lågpulsträning. Många följer en metod som kallas Maffetone-metoden. Det ska finnas länk till någon artikel om det där, men nu hittar jag inte den. Jag tror att det hela går ut på att springa med mycket låg puls för at

Jag har just läst Maffetones "träna för livet" och jag har lagt in lågpulsträning flera gånger i veckan. För att inte pulsen ska bli för hög går jag med stavar istället för att springa. Jag har bara hållt på i två veckor, så jag har inte sett några result

Jag har kört Maffetone och jag gillar den och jag fick väldigt bra effekt. Men jag vet andra som fått sämre resultat och som blivit frusterarade för att de får gå med jämna mellanrum för att hålla sin puls. Jag hade tränat hyfsat mycket lågpuls innan och

12