Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningLånga distanser
You need to log in to create posts and topics.

Behärskar crawlet rätt bra nu på de korta distanserna. Tekniken finns där och jag pallar att köra rätt hårda pass, men jag lyckas inte riktigt att få in "den där känslan" på de långa passen. 200, 300 och 400 m. En del människor som man ser simma crawl ser

i första hand kan du börja med minska vila till 10s och sedan jobba på. prova 150 sen 200, 250, 300 osv.

Varför inte sänka farten en aning och jobba med balansen, rotationen och catchen?

Jag tror verkligen nyckeln till längre distanser är avslappning. Att känna sig trygg i att man flyter och kommer framåt fast man använder relativt lite energi, och att man inte slösar energi på att sprattla för mycket. Fast jag har samma problem som du, s

Kunde inte sagt det bättre själv Mikaela. 😉

Jag började kunna simma längre distanser när jag slutade sparka och tränade mycket med dolme. Att simma med våtdräkt ger bra vattenläge, nästan som en dolme.

Det gäller som sagt att simma avslappnat och långsamt i början.

Som många redan skrivit är att vara avslappnad viktigt. Men det är ju inget som man bara kan "vara" om man inte har rätt teknik (och rätt muskler?)
Lennarts förslag verkar vettiga för att nå det målet. I kombination med Ryans förslag borde det kunna ge r

Jag tror man kan dela upp det i att vara avslappnad rent fysiskt, och det kanske man behöver öva lite på, men jag tror framförallt att begränsningen (iaf min) ligger i att man inte är avslappnad mentalt. Jag tenderar att tänka "Nu JÄVLAR ska här simmas" o

Det gäller att spara på benen. De utgör vår största muskelgrupp och tar 80% av energin när man simmar max hastighet med 6-taktsbenspark. Hitta balansen i vattnet och använd endast benen för att hålla balansen, en spark per armtag. Det gäller sedan att sla

Avslappning är nyckel, absolut. Nu när jag har börjat känna mig mer avslappnad och trygg i vattnet så har jag gått ifrån att kunna simma max 50m till 100m, och upp till 200m ibland också. Jag känner dock att jag fortfarande inte nått den gräns, då det är