Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLängd på vevparti?
You need to log in to create posts and topics.

Sitter och knåpar på mitt tempo/triathlonbygge och står inför dilemmat om vilken vevlängd jag ska ha?

Vad avgör valet?

181 ö h, 80 till ljumsken, 45 i skor...
Korta ben således.

Hej 172.5 vevar,såvida du inte är riktigt råstark o gillar låg kadens då kan du gå upp på 175-177.5.Det är min åsikt i alla fall.Lycka till

Har lite svårt att tro att 2,5mm är gör en stor skillnad mellan nån som är vråstark och 180cm med 80cm innanmåttet och nån som är en mes. Jag är en mes, och eftersom det är lätt att få tag i 175mm, så säger jag det.

Visst gör 2.5 mm skillnad.
Till att börja med förändrar det sadelhöjden med 5 mm.

172,5 låter rätt rimligt. 175 om du vill ha lite mer utväxling och lägre kadens.

Jag har grenmått 90 cm och kör med 180 vevar på tempocykeln. Kadens runt 85 på lopp.

Hmm...Jag får nog ha lite fler bud så jag får dra ett snitt?

175 - det är tempohästen och där sitter du inte längre än högst en timma, vilket gör att du kan trycka på högre växlar och aningens lägre kadens (om nödvändigt)

Glöm inte att det är en tempo/triathlon cykel det handlar om. Då kanske man vill kunna sitta betydligt mer än en timme och jag håller då på det kortare valet.

Själv skulle jag gå från 180 på tempocykeln till 175 på en triathlon hoj. Dvs samma vevar som

Wow! Kul! När åker landslaget näst? Det är väl där ni åker?

Det kan väl inte hända att ni är wannabees med ett måttstock?

Helt sant Per, missade att det faktiskt kan handla om en IM och då är det ju snarare fem timmar vilket talar för kortare vevar.

Så frågan tillbaka till Manne blir: hur långa lopp ska du köra? Längden på vevarna brukar väl vara omvänt proportionell mot lä

Daniel R: vad gör du på det här forumet? Han frågade om tips och erfarenheter - det behöver man ju inte vara landslagsåkare för att ha, eller hur?