Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglångpass för att forma kroppen?
You need to log in to create posts and topics.

Har löpt flera år och även kört spinning, gym, bodytoning, pump, stavgång etc.
Nu har jag börjat fokusera på i stort sett bara löpning och det har jag gjort av två anledningar:
1) Jag njuter när jag springer, både i naturen, på gångvägar å t.o.m på bandet

Konkreta tips för det du är ute efter, i linje med det du själv föreslår (försöker hålla mig så nära det du själv önskar), så är följande ett bra upplägg. Det liknar grovt det som format min egen kropp till ungefär det du talar om.

Måndag: Löpstyrketräni

Att köra 4 dagar med lite hårdare träning och sedan tre lugna dagar är ganska ovanligt.

@ Fp. David ¤®: Det jag har märkt under mina år av träning är att det ger mer att verkligen satsa ordentligt de dagar men tränar. Sen vilar man de andra dagarna. För övrigt finns det bara två tunga dagar i det träningsupplägg jag föreslår.

Javisst, men då kör man lugna dagar mellan de tunga dagarna.

@Anders

Det finns flera studier som visar på att 3 kvalitetspass är ungefär vad kroppen kalrar att tillgodogöra sig/återhämta sig från per vecka. Visserliger blir det "more bang for the buck" ju närmre den aeroba tröskeln man ligger. Detta måste man dock

Ett tillägg angående promenaderna. Planera in de som återhämtningspass. Dvs under löpfria dagar alternativt på morgonen om du springer minst 7 pass per vecka.

Hej hej,
Nu blev jag nästan mer förvirrad än hjälpt ...-> Anders- du skriver att jag ska lägga upp det såhär:
Måndag: Styrka 1-2 tim
Tisdag: Löp 1 tim.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Löp lugnt 2 tim.
Fredag: Vila.
Lördag: Löp 1-2 tim.
Söndag: Styrka

Ser helt ok

Tycker att du ska följa det som Andreas säger men inte köra någon snabbdistans. I alla fall inte de närmsta månaden. Det passet sliter extremt mycket. Till en början räcker det att göra som Micke sade att köra ett utfyllnadspass där.
Med andra ord:
Mån:

@ Micke. Räknar man söndagens långpass som kvalitetsträning eller är det någonting annat.