Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpassplanering
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är nybörjare på maraträning och behöver lite input på hur jag skall planera de kvarstående långpassen. Det är nu 3 helger kvar innan Kungsholmen runt då jag tänkte testa att löpa det loppet i min tänkta marafart 5:20, sen återstår 2 helger innan maran

Nu är jag på inget sätt någon erfaren marathonlöpare (bara sprungit ett tidigare, SM blir mitt andra), men du verkar vara riktigt bra förberedd med många långpass i bena. Siktar själv på 3:45 och har inte tillnärmelsevis så många långpass i bena som du ha

Håll i dig nu.

Varje - jag menar varje - helg ett 3-4 timmars pass.

En gång i veckan spring i jämn fart så många km du kan i 5:00 tempo.
Starta gärna direkt efter jobb.

Har du lust för något annat också - gör det - men slappna då av så mycket du kan.

Lyssna på K-G. Absolut mata på långpassen. Om du känner dig sliten idag efter 30k så lovar jag att det inte blir bättre i Sthlm - om du inte gör nåt! Min erfarenhet är att man blir bättre för varje långpass man gör! En fundering kan vara att lägga ett lån

Min inte särskilt omfattande men dock erfarenhet är också att kroppen ganska snabbt tar till sig långpassen. Första gången man ökar på distansen gör det ont som fan i slutet men redan nästa gång går det lättare. Mina 38 km förra helgen gick lättare än 30

oj tack - nu känns det som dags att steppa up - längst hittils är 2,5 timme (igår), men ok 3 timmars pass blir nästa helg & även passen under veckan atr jag längre dock fortare än långpassen 🙂

Nääää du Tomas.....K-G har faktiskt bara kutat 654 marathonlopp å så 148 ultran...dvs 802 ÖVER marathondistansen. Sen finns det typ ett marathonlopp i Norduppland som han aldrig har klarat av...aj,aj,aj på sig lille farbrorn.....hehe

Kjell.
Du vet att jag längtar efter rummet du har bokat för mig.

Torbjörn.
Bra tillägg där med lite fartlek under långturerna.
Kan man dessutom se till att passera ställen med vackra kvinnor så kan ju det göra det lite lättare. Det också.

Oftast när vi

Ok, tack för rådet. Så 3-4 timmars löpning var helg är receptet. Hur är det sista veckorna, fortsätter man med fördel långpassen fram till sista veckan eller bör man minska det sista passet? Individuellt antagligen men vad är den allmänna uppfattningen?
H

Man kan undra om K-G och jag är stöpta i samma form. För jag skulle rekommendera precis det han gör.

Sen att jag är en fanatisk anhängare av LSD gör ju inte saken bättre. Och tre 21km pass i veckan kan man komma en bit på och då utan en massa annat tjaf

12