Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLängre distanser under vintern?
You need to log in to create posts and topics.

Hur gör ni som springer längre distanser uppemot 2 mil, på vintern? Kör ni samma som under alla andra årstider?

Bor ju högt upp i norr och här sätter ju tyvärr kylan stopp ibland, man har alltid fått höra hur farligt det är att springa och dra in kall lu

Airtrim mask. Sprungit långpass i -15 med den. Problemet är att klä sig rätt, det får man pröva sig fram till.

Ja, det upptäckte jag förra vintern, och då sprang jag ändå bara korta svängar, men kläder mig ofta alldeles för varmt!
Ska kolla upp masken!

Man kan få problem med luftvägarna vid ansträngning i kalla temperaturer, köldinducerad astma. Kylan ger ju en väldigt uttorkande effekt på luftvägarnas slemhinnor.
Jag kör både löppass och skidpass med gristryne då temperaturen kryper en bit ner på min

Jag brukar springa långsammare/lugnare än vanligt när kvicksilvret närmar sig -20´C. Är det kallare än så blir det i så fall också bara korta sträckor.

Jag springer med en halsduk eller en buff eller något liknande framför munnen. Inte tight över den dock (det blir ju bara blött och otrevligt) utan lite framför. Då värmer man liksom luften mellan den och munnen hela tiden med sin egen utandningsluft. Ell

Rekommenderar buff eller halsduk. Det kan bli lite fuktigt av kondensen och är det riktigt kallt kan det bli som ispansar framför munnen så du kan få vrida på buffen/halsduken emellanåt. Har sprungit marathon i -26 och andats genom buff, men då hade jag e

Brukar springa på löpband om det är kallare än -10. Och/eller om det det är svinhalt eller en massa snö, slask osv.. inte så kul med löpband. Men det kan vara väldigt bra i vissa situationer för att verkligen få till det tilltänkta passet i hyffsad fart.

Har aldrig upplevt några problem även om temperaturen krupit något under -20. Kanske är det något man kan vänja kroppen vid? Googla på lite vetenskapliga belägg.. tyvärr har nog de flesta här bara sina egna erfarenheter att dela med sig utav och det finns

Lungplus är bra. förutom att den värmer upp inandningsluften så fuktar den densamma, och man undviker på så sätt att bli torr i luftrören. Jag har ingen erfarenhet av Airtrim, men den kanske ger samma effekt.