Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Började springa för drygt två månader sedan, med målet att orka en halvmil utan avbrott. Det gör jag nu och skulle vilja ha lite synpunkter och tips från er erfarna (och även mindre erfarna) om hur jag går vidare.
Började träna efter ett jogga-gå-jogga-gå

Inget av dem. Jag skulle lägga in ett extra pass istället. Börja på 3 km om du tycker att ett till 5km pass blir för långt.

Ja, det hade jag ändå tänkt göra så fort det lugnar ner sig med jobb.
Tre gånger i veckan hela sommaren är planen, men sedan måste det nog oftast bli två igen. Rider tre gånger i veckan, har helt enkelt inte mer tid.

Tycker också det verkar vettigt med ett pass till.
När du är mer van att springa så kommer det ju automatiskt bli så att om du inte höjer distansen så kommer du höja farten.
Så jag skulle nog vilja säga att låt farten successivt öka lite grann och sedan

jag som är en sån som knappt kan springa alls (nybörjare som fan) skulle nog ha satsat lite på båda. jag brukar tycka att jag springer för långsamt, så jag skulle nog prioritera ganska högt att springa fortare. å andra sidan vill man ju gärna kunna spring

dubbelpost

Distans FÖRE hastighet - varje gång!
Det är farten som gör att man får ont, det har du ju redan upptäckt en gång.

Samtidigt gäller det att när man nått en viss distans våga öka farten under i alla fall ett av passen.

Precis. Om du springer 3 pass kan du låta ett bli lite längre (och då får det gärna gå ännu långsammare om det känns jobbigt), försöka peta i en lite högre växel på ett pass och lämna det tredje passet intakt.

Fartökningen kan du börja med att lägga i sl

Jag skulle satsa på fart före distans, eftersom distans är en uthållighetsfråga. Och den kommer med tiden. Hellre fler pass i veckan, de kan vara mycket korta, och gärna intervallbetonade, dvs varierad fart.

Sedan kan man få ont i benen av olika anlednin

12