Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Längre först, helt klart. När du kan springa ca 90 min i ett sträck, kan du börja tänka på fart. Låt det ta tid. Nybörjaren förbättrar sig med i stort sett all träning.

Jag är också inne på linjen att det är bättre med 3 pass i veckan i stället för att öka på farten på två pass. Mer fart ökar risken för skador. Kondition och styrka kommer snabbt, men leder och senor tar flera månader.

Inte bara det, men bra löpteknik ta

Vissa säger snabbhet för att löpsteget/tekniken utvecklas mer och andra säger distansen för att farten skadar...

Det är individuellt och för dig verkar farten kunna ge smärta/skador...

För mig är det lite så med farten också och har därför kört mest på

I den härligt inspirerande boken Born To Run av Christopher McDougall får författaren följande tips från Caballo Blanco, en slags löpguru/filosof som bor i den mexikanska öknen:

“Think Easy, Light, Smooth, and Fast. You start with easy, because if that’s

Carl.

Just så fick jag lära mig av några gamla vana gubbar.
Inte exakt de orden - de var på svenska dessutom men andemeningen.

Mig fick de att tro att man blev snabb "gratis" bara man sprang tillräckligt mycket på ett avslappnat sätt.

På mig stämde det

Många av de som svarat dig redan är långt mer rutinerade löpare än vad jag är, och har mer vana, erfarenhet osv.
Jag svarar därför bara hur _jag_ valt att göra! 🙂
Jag är en människa som behöver variation. Jag är också en bekväm person! När jag klarade

Carl: Jag gillar den filosofin, och tror på den. Tyvärr tror jag den fungerar sämre på en del av de yngre löparna. Tiden är ju det viktigaste och enda måttet på framsteg.

Därmed ingen kritik riktad mot de som jagar tid, jag vet själv hur roligt det är at

12