Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Känns inte som någon stor överraskning att det är bra att ägna sig åt löpning, men en ganska omfattande studie har ju faktiskt omnämnts i vår dagspress.

Var ju tvungen att leta upp abstract, så varför inte dela med sig här:
http://archinte.ama-assn.org/

Som en av mina föreläsare så väl beskrev det: "den som inte anser sig ha tid att träna idag, måste avsätta tid i framtiden för att vara sjuk."

Jonas, den devisen är mycket intelligent. Gäller även för rehab, många kan slarva med sin rehab och tycka att det går nog över ändå!

Hört att en stor undersökning genomförts på jättemånga barn/ungdomar som springer och vilka fantastiska resultat det hade gett på ex inlärning mm

Var nån föreläsning i Sthlm+i Uppsala i våras som tog upp det, har jagat mer info men inte hittat mer..

Skö

Vill inte på något sätt säga emot att det skulle vara nyttigt att springa...men...

Det står ju där i "abstract" att löparna inte rökte i lika hög utsträckning så man kan ju undra vad den ökade livslängden beror på. Kan lika gärna vara en effekt av röknin

Denna studien hänger upp resultatet på en statistisk metod och enligt den värderas resultatet. Jag blir alltid väldigt skeptisk när det är så, av den enkla anledningen att jag inte kan tillräckligt om statistik (#)

Som dom säger "There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics"

Visst är det jättesvårt sånt här. Just de faktorer de räknar upp som skillnader har de troligen tagit hand om i analysen. (Går ju inte att bedöma ur abstract). Det luriga är de faktorer de inte nämner och inte hänsyn till.

Annars kan jag med empiriska st

du kan ta mig som motexempel. jag släpar runt på ett envist virus och har inte kunnat tränat på över en månad.
jag mår skit!
har ont överallt och är surare än vanligt.

Varför springa när det finns cyklar? Jag kan vara kontrollgrupp som typisk placebo.

12