Quote from Guest on 20 July 2010, 08:58Hela våren så satsade jag på cykling (vätternrundan) och slarvade med strechning. Nu när jag ska igång med löpningen igen så får jag ont i ett knä efter ca 3km, har googlat fram att det med all sannolikhet är löparknä.
Funderar på orsaken att det har upp
Hela våren så satsade jag på cykling (vätternrundan) och slarvade med strechning. Nu när jag ska igång med löpningen igen så får jag ont i ett knä efter ca 3km, har googlat fram att det med all sannolikhet är löparknä.
Funderar på orsaken att det har upp
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 09:08Låter osannolikt. Men till att börja med tycker jag att du ska få verifierat att det är löparknä. Dr Google är inte alltid helt pålitlig.
Låter osannolikt. Men till att börja med tycker jag att du ska få verifierat att det är löparknä. Dr Google är inte alltid helt pålitlig.
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 09:09Robert
Det är troligt att strechingen frånvaro är en del i problemet. Men där troligt att du även behöver stärka upp sätesmuskulaturen i kombination med streching.
Lycka till
Robert
Det är troligt att strechingen frånvaro är en del i problemet. Men där troligt att du även behöver stärka upp sätesmuskulaturen i kombination med streching.
Lycka till
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 11:39Jag får löparknä (ITB-varianten) av cykling när jag kör på tunga växlar och glömmer stretcha framsida och sida lår.
Jag får löparknä (ITB-varianten) av cykling när jag kör på tunga växlar och glömmer stretcha framsida och sida lår.
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 11:56Jag har aldrig fått ont av att springa, men när jag tränade för Tjejvättern på min fina singelspeed så kom samma symptom som för löparknä även för mig. Jag märkte det dock INNAN jag började springa igen efteråt och har INTE märkt av något nu när jag börja
Jag har aldrig fått ont av att springa, men när jag tränade för Tjejvättern på min fina singelspeed så kom samma symptom som för löparknä även för mig. Jag märkte det dock INNAN jag började springa igen efteråt och har INTE märkt av något nu när jag börja
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 13:40Jahapp
Jahapp
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 18:13Det som bekymrar mig är att jag har sprungit en hel del i ca 5år och inte känt något i knät.
samma skor och förutsättningar, det enda som skiljer är att jag har cyklat rätt mycket och inte strechat.Lägger in strechning dagligdags och tar det lite lungt
Det som bekymrar mig är att jag har sprungit en hel del i ca 5år och inte känt något i knät.
samma skor och förutsättningar, det enda som skiljer är att jag har cyklat rätt mycket och inte strechat.
Lägger in strechning dagligdags och tar det lite lungt
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 18:17"Anledningen att man talar om "löpar"-knä är att problemet nästan uteslutande uppstår vid löpning, även om det förekommer hos en del cyklister, tyngdlyftare och skidåkare. Problemet har ofta sin grund i stela muskler/senor eller leder som rör sig i en någ
"Anledningen att man talar om "löpar"-knä är att problemet nästan uteslutande uppstår vid löpning, även om det förekommer hos en del cyklister, tyngdlyftare och skidåkare. Problemet har ofta sin grund i stela muskler/senor eller leder som rör sig i en någ
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 18:25Det är också så att "löparknä" används som benämning på en hel serie olika åkommor varav endast en är löparknä.
Det är också så att "löparknä" används som benämning på en hel serie olika åkommor varav endast en är löparknä.
Quote from Funbeat user on 20 July 2010, 18:30Om jag stannar till och gör nedanstående strechövning så släpper det och det går att spring ca 500m till innan det onda kommer tillbaka
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173
Om jag stannar till och gör nedanstående strechövning så släpper det och det går att spring ca 500m till innan det onda kommer tillbaka