Quote from Guest on 19 December 2009, 14:50Jag sprang på löpbandet, 5 Km i 12 Km/tim i Onsdags. Det kändes helt ok då. Problemet är att jag fått ont som tusan i: hålfoten, benhinnorna, vaderna och i princip överallt under knäna. Jag kan inte avgöra om det är svår träningsvärk eller nåt annat. Det
Jag sprang på löpbandet, 5 Km i 12 Km/tim i Onsdags. Det kändes helt ok då. Problemet är att jag fått ont som tusan i: hålfoten, benhinnorna, vaderna och i princip överallt under knäna. Jag kan inte avgöra om det är svår träningsvärk eller nåt annat. Det
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 15:00Detta kan mycket riktigt bero på att löpningen blir mer statisk, eller monoton. Människans kropp och rörelseapparat är sedan stenåldern biologiskt anpassad till att röra sig i terräng, på ett ojämnt underlag, och en av de vanligaste orsakerna till skador
Detta kan mycket riktigt bero på att löpningen blir mer statisk, eller monoton. Människans kropp och rörelseapparat är sedan stenåldern biologiskt anpassad till att röra sig i terräng, på ett ojämnt underlag, och en av de vanligaste orsakerna till skador
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 15:35Håller med Anders om att varierat underlag är bra, men i detta fall när smärta uppstår på en massa olika ställen efter ett enda pass tror jag inte problemet har ett dugg med det monotona att göra. Min gissning är istället att du springer mer på framfötter
Håller med Anders om att varierat underlag är bra, men i detta fall när smärta uppstår på en massa olika ställen efter ett enda pass tror jag inte problemet har ett dugg med det monotona att göra. Min gissning är istället att du springer mer på framfötter
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 15:40What he (in red) said!
What he (in red) said!
Quote from Catharina Brattlin on 19 December 2009, 15:43Bengt, jag såg att Du sprang med lutning hela passet? Då är det nog som Markus säger, att Du springer mer på framfoten och då frestar det mer på både hålfot och vader.
Mitt tips är, om Du vill fortsätta springa på bandet, att Du vänjer underbenen/hålföt
Bengt, jag såg att Du sprang med lutning hela passet? Då är det nog som Markus säger, att Du springer mer på framfoten och då frestar det mer på både hålfot och vader.
Mitt tips är, om Du vill fortsätta springa på bandet, att Du vänjer underbenen/hålföt
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 16:23Aha, ja det kan det ju vara. Jag har sprungit på framfoten. Det stämmer ganska bra med hur och var jag har ont nu när jag fick lite hjälp att tänka. 🙂
Egentligen slipper jag gärna löpbandet men alternativet är kanske att vänta till April med löpträning
Aha, ja det kan det ju vara. Jag har sprungit på framfoten. Det stämmer ganska bra med hur och var jag har ont nu när jag fick lite hjälp att tänka. 🙂
Egentligen slipper jag gärna löpbandet men alternativet är kanske att vänta till April med löpträning
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 16:45(1) Jag uppfattade inte att dessa problem hade uppträtt efter ett enda löppass. Om detta är fallet, så kan man bortse från min förklaringsmodell, och Markus förklaringsmodell är snarare den riktiga.
(2) Du ska, på grund av skäl som följer av mitt tidigar
(1) Jag uppfattade inte att dessa problem hade uppträtt efter ett enda löppass. Om detta är fallet, så kan man bortse från min förklaringsmodell, och Markus förklaringsmodell är snarare den riktiga.
(2) Du ska, på grund av skäl som följer av mitt tidigar
Quote from Catharina Brattlin on 19 December 2009, 17:50"du har dessutom ingen dämpning när du begår detta vävnadsmässiga vansinne."
Säg det till de afrikanska barnen som springer barfota många km till skolan på hårt packade lervägar. Varje dag! 😉
Bengt, jag kan bara tala för mig själv hur jag har gjort - A
"du har dessutom ingen dämpning när du begår detta vävnadsmässiga vansinne."
Säg det till de afrikanska barnen som springer barfota många km till skolan på hårt packade lervägar. Varje dag! 😉
Bengt, jag kan bara tala för mig själv hur jag har gjort - A
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 19:57Jag får alltid ont i benhinnorna (och anklarna och lite sådär) när jag kör de första löpbandspassen för säsonngen. Det går över. Jag kan överhuvudtaget känna av benhinnorna när jag byter underlag.
Om man står ut (vilket man inte alltid gör, för det gör v
Jag får alltid ont i benhinnorna (och anklarna och lite sådär) när jag kör de första löpbandspassen för säsonngen. Det går över. Jag kan överhuvudtaget känna av benhinnorna när jag byter underlag.
Om man står ut (vilket man inte alltid gör, för det gör v
Quote from Funbeat user on 19 December 2009, 20:02Ungefär så här stod det i bruksanvisningen för ett löpband jag köpte för ett antal år sedan. Det är numera sålt så det här är fritt från minnet:
"Löpbandet har dämpning inbyggt i konstruktionen. Det sviktar alltså nåt när man springer på det. Man tender
Ungefär så här stod det i bruksanvisningen för ett löpband jag köpte för ett antal år sedan. Det är numera sålt så det här är fritt från minnet:
"Löpbandet har dämpning inbyggt i konstruktionen. Det sviktar alltså nåt när man springer på det. Man tender