Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I samband med artiklar kring löpbandslöpning nämns det allt som oftast att man bör tänka på att vilka farter man klarar kan skilja sig mot utomhuslöpning. Detta tillskrivs luftmotstånd, kuperad terräng etc.

Jag tycker att det låter logiskt. Helt klart.

Kanske en träningsfysiolog kan svara på?

🙂 Det kan man ju tycka.

Tyvärr kan jag själv räknas som labbnörd... 😉

Kanske bekräftar du regeln att motivation kan göra underverk för farten?

Jag tycker löpband är vansinnestrist och orkar aldrig få upp de farterna jag får ute och jag tror bara det beror på mitt psyke och att jag inte kan hitta nån motivation över huvud t

Är du säker på att löpbanden är rätt kalibrerade?

Håller med. Jag tycker också att upplevs som tyngre att löpa på Löpband är tyngre. Blir mer sliten av att hålla 6 km/min tempo med 1% lutning inomhus än 5:30 utomhus.

Annica: Nej, det är jag såklart inne. Men isåfall är det en generell trend på 3-4 olika gym. Och jag skulle mer tro på denna förklaring om det vore "glädjekalkyler" istället 🙂

Susanna, använd din pulsklocka och jämför vad ditt hjärta tycker om ute resp. löpband.

Anders: Will do! Jag brukar ha klockan mest till tid och sträcka och låta bandet ligga kvar i hallbyrån, men det kanske är dags nu... Pulskoll nästa pass!

Jag är av samma uppfattning, jag springer mycket lättare utomhus än på löpbandet.. Dock ej vintertid. Gissar helt klart på motivationen gör en stor del av jobbet.