Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning - backe
You need to log in to create posts and topics.

Inte för att de har så stor betydelse, men vad gör ni då? springer i backen hela tiden? eller...?
Vad använder ni den till då ni registrerar träning? om ni använder er av den.

De är så att jag brukar (inte allt för ofta) att intervallträna i en backe

Jag registrerar all löpning som löpning - det förenklar mycket!

Jag ser fram emot den dagen då jag tycker att det jag gör kallas löpning... Än så länge är det bara jogging (#)

"bara" jogging är inte så dumt det heller 🙂

då jag tränar backe har jag helt enkelt en förbestämd löprunda(samma varje gång) som innehåller många backar. Sedan är det förstås lika många höjdmeter uppåt som nedåt samt en del på platten så man springer förstås inte backe hela tiden.

Springer du int

Bra mycket bättre än bara chipsätning

Rent träningsmässigt brukar man säga att med "vanliga" intervaller tränar man mjölksyretålighet och/eller VO2-max medan man med backintervaller i första hand tränar benstyrka.

Jag gillar inte intervall om jag inte får springa uppför. Jag kan tycka att de är lite småkul eller så är de variationen jag är ute efter.
Men tack för svaren i alla fall. Jag läser gärna fler åsikter.
I alla fall så igår när jag var ute på min back-int

Jag registrerar alla sorters löpning under "löpning" och när jag tränar i backe så hittar jag en backe som jag springer uppför och går nedför några gånger.
Jag tycker backträning är bra eftersom det effektivt får upp pulsen utan att jag för den skull har

Som Christer skriver. Det är mest benstyrka som tränas i backe. När jag har kutat upp och ner ett par gånger så sjunker faktiskt min puls. Men, det blir bara jobbigare och jobbigare att ta sig upp pga av bensvikt! (H)