Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning - backe
You need to log in to create posts and topics.

Jag kallar det för backintervaller, men reggar det som vanlig löpning och preciserar det i texten istället.

Antingen kör jag en förutbestämd backe x antal ggr upp och ner, eller på löpband med stigande resp fallande motlut.

De ser ut som om jag måste lägga in något pass av "platt" - intervall också. ....men inte lika roligt som back - intervall, men jag bör nog variera mig lite.

Försök att hitta nån kompis att springa med - då blir tom intervaller kul!

Underskatta inte nyttan av nerförslöpning.
Hitta en backe med lagom lutning (= inte för brant) och kör maxfrekvenslöpning nerför. Ruskigt jobbigt och fantastiskt bra för löptekniken.
(Kanske inget för den absoluta nybörjaren.)

David, de där men nedför, framförallt på våren då jag inte är van med nedförsbackar så kan jag uppleva att jag är lite småskraj faktiskt. Jag brukar fokusera mig på att springa säkert först, sedan släppa på farten.
Men jag har aldrig tänkt på att springa

Alldeles riktigt! Det är också ofta de musklerna man får ont i vid längre backiga terränglopp.

Skulle gilla om det fanns en kolumn för antal höjdmeter man sprungit. Då skulle man enkelt kunna summera antal höjd på ett enkelt sätt.
Nån som håller med?

Johan, jag håller med, eller både och... jättekul med höjdmätningen.
Nackdel: då måste jag köpa ny klocka.

"Underskatta inte nyttan av nerförslöpning."
Var lite kul på Blodomloppet, jag låg och harvade i svansen och folk kom och sprang om mig, men i nerförsbackarna tog jag på dem, undrar vad det säger? Annars har jag varit stark uppför snarare:/
När jag sprung

Ska man börja träna mycket backe så är det säkert dags för en ny klocka ändå...
😉