Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning + styrketränings hjälp
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har senaste månaden börjat styrketräna igen efter långt uppehåll. Mitt problem nu är att jag både vill styrketräna och kunna springa.

Om jag vill springa 3 ggr vecka och styrka 2 ggr veckka,
hur lägger man då upp det utan att bli sliten?
Har ni några

Måndag: löpning
Tisdag: gym - överkropp
Onsdag: löpning
Torsdag: vila
Fredag: löpning - hyfsat lugnt
Lördag: gym - underkropp
Söndag: vila

Typ.. 🙂

Låter som ett toppenförslag enligt mig. Nu brukar jag styrka och sen springa efter men kroppen orkar inte riktigt. Detta är en kanonlösning. Blir nog inte så sliten av det.

När jag då kör överkropp, hur många övningar ska jag köra per muskel?
Kan jag änd

Pär, Du verkar helnöjd med förslaget och det är bra. 🙂

Tänkte ändå berätta hur jag gör, nu när gymmandet har börjat återinfasas.

Jag använder cykler om fyra veckor där jag lägger in tre träningsdagar, en vilodag, tre träningsdagar, en vilodag osv unde

Sylvia, det är alltid bra med förslag. Jag har haft problem länge hur jag ska få ihop styrka med löpning. När jag väl får ihop det blir kroppen sliten och jag orkar inte springa som jag gjorde förr.

När du kör dessa 4 veckor.
Hur lägger du in löpning oc

Sylvia, det är alltid bra med förslag. Jag har haft problem länge hur jag ska få ihop styrka med löpning. När jag väl får ihop det blir kroppen sliten och jag orkar inte springa som jag gjorde förr.

När du kör dessa 4 veckor.
Hur lägger du in löpning oc

"När jag då kör överkropp, hur många övningar ska jag köra per muskel?"

En rekommendation är att till en början köra på lite lättare vikter och sedan öka repsen istället. Ex från 10-15 till 20-25 När du sedan känner att kroppen har mer att ge så sänker d

Grundtänket är:

Aldrig två styrkepass dagarna efter varandra. Antingen en vilodag eller ett löpass emellan.

Kör jag benträning på gymmet ena dagen springer jag ett lugnt återhämtningspass dagen efter. Alltså inga backar eller intervaller. Eller så falle

Aha, jag brukar styrka lördag och söndag och på måndagen känner jag mig sliten. Bättre då att styrka lördag och springa söndag. Rädd att tappa muskelmassa, men det är dumt tänk. Onödigt att slita ut sig ju.

Då blir det löpning imorn 🙂

Ett återhämtnings

Man vill ju inte ha för stora muskler utan lite mer slimmad. Uthålliga.
Hur tränar man för att få uthålliga muskler?

SKa bli kul med omlägget faktiskt 🙂

12