Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Testade löpning barfota på en fotbollsplan i helgen. Tänkte köra vidare med det då jag tyckte löpsteget var bättre redan första passet efter helgen. Förmodligen är det önsketänkande men jag gillade barfotalöpning.

Någon som har tips?

Hur fungerar de ext

Jag har inte testat skorna eller barfaotalöpning heller men vill tipsa om en kollega till mig som springer i sockiplast. Såna som jag hade i gympan under skoltiden på 70-talet. Han köpte dem på nätet och de är betydligt billigare än "barfotaskor".

Vi barfotatomtar har en egen grupp där det finns en del info. Välkommen dit! http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1714

Mina tips till dig är att hitta en lagom välsopad sträcka med asfalt och träna där istället. En gräsmatta dämpar väldigt

Kanske bäst att varna att vi är som LCHF.
Vissa av oss har närmast 100% olika åsikter.

Själv urgammal barfotalöpare föredrar jag gräs där mina fötter får vara som de är.
På asfalt planas mina ut.
Jag kommer dessutom inte långt innan det gör ont.

Ja

Tack för intressanta svar.
Olle: Intressant grupp, läste tråden om varför man springer utan skor eller i VFF som verkar vara ett begrepp. Jag sprang på Skogsvallens konstgräs. Kändes riktigt bra, tyckte underlaget svarade bra och var mjukt mot mina ovana

Jag håller med dig, det känns inte riktigt att kalla det "barfotalöpning".

VFF är en förkortning av Vibram Fivefingers om du nu inte hade räknat ut det. Eftersom det här är ett forum så är folk för slöa för att skriva hela namnet varje gång. 😉 Om du vill ha billiga skor att testa i så rekommenderar jag aquasocks, finns här till

Håller med Camilla. Har man tåskor eller annat minimalistiskt ( till dessa räknas ej lätta tävlingsskor ???? ) så springer man INTE barfota.
Man kan dock vara barfota i skorna. Då är det närmare barfota. 😉

S-O. Vasalopp har du gjort och kanske ett mara

Olle: Tack för tipset, 2 par badtofflor är beställda 🙂 Syns i morrn!

KG: Du har nog rätt, mitt steg på tårna är nog önsketänkande men faktum är att det kändes annorlunda på passet efter. Steget kändes mycket lättare. Var inte du (eller är) med på puls.

Herre min je.
Jag är snart löparnas Metusalem.
Jag rör mig dock fortfarande.

Varför?
Det är nyttigt.
Lyssnar och läser men låter min kropp bestämma.

Att vara barfota så mycket som tillåts är kanonbra.
Men skall jag åka skidor ( har 5 Vasalopp + et

12